Κ. Μακεδονία: Μόνο 8 από τους 38 δήμους έχουν δημοτική αστυνομία - THERMISnews.gr

Τελευταία Νέα:

Κ. Μακεδονία: Μόνο 8 από τους 38 δήμους έχουν δημοτική αστυνομία


Από τους από τους 38 δήμους της Κεντρικής Μακεδονίας, μόλις οκτώ έχουν αυτήν την στιγμή δημοτική αστυνομία και μάλιστα υποστελεχωμένη, όπως τονίστηκε στη διάρκεια της συνεδρίασης του Δ.Σ. της ΠΕΔ-ΚΜ, που πραγματοποιήθηκε την περασμένη Παρασκευή διαδικτυακά.

Στο πλαίσιο της συνεδρίασης, παρουσιάστηκε «Διαγνωστική έρευνα αναγκών σε θέματα αποτελεσματικής διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού σε στελέχη Δημοτικής Αστυνομίας των Δήμων της Κεντρικής Μακεδονίας», την οποία διενήργησε η Ελληνική Εταιρεία Τοπικής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης για λογαριασμό της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας όπου για πρώτη φορά γίνεται ολοκληρωμένη περιγραφή της παρούσας κατάστασης αλλά και των μελλοντικών ευκαιριών και δυνατοτήτων.

Ο πρόεδρος της ΠΕΔ-ΚΜ, δήμαρχος Πυλαίας – Χορτιάτης κ. Ιγνάτιος Καϊτεζίδης, επισήμανε ότι η δημοτική αστυνομία συστάθηκε στους δήμους την προηγούμενη δεκαετία και την εποχή εκείνη το «αποτύπωμα» ήταν θετικό. 

«Ήταν ένα σώμα που με τα όποια προβλήματα είχε, νοικοκύρευε τους δήμους, έδινε διεξόδους, μπορούσαμε να έχουμε παρέμβαση σε μια σειρά από θέματα καθημερινότητας στους δήμους. Αγκαλιάστηκε και από την αυτοδιοίκηση και από τους δημότες», είπε μεταξύ άλλων, σημειώνοντας ότι αποτέλεσε σοκ για την αυτοδιοίκηση η ξαφνική διάλυση του σώματος. «Ξαφνικά σε μια νύχτα αυτοί οι άνθρωποι διασκορπίστηκαν σε αστυνομικά τμήματα, σε φυλακές κλπ. Χάσαμε και μεις πολύτιμους συνεργάτες», τόνισε. 

Για την επανασύσταση είπε ότι, κατά τον ίδιο, έπρεπε εκείνο το ν/σ να έχει ένα άρθρο μόνο που να λέει ότι όσοι έφυγαν από τους δήμους επανέρχονται στη θέση που είχαν. «Τελικά έμειναν – σε όσους δήμους έμειναν- ολιγάριθμοι δημοτικοί αστυνομικοί», τόνισε.

«Ήμασταν καλύτερα με δημοτική αστυνομία, είμαστε χειρότερα τώρα και κατά συνέπεια τη θέλουμε», τόνισε ο αντιπρόεδρος της ΚΕΔΕ, δήμαρχος Αμπελοκήπων Μενεμένης, Λάζαρος Κυρίζογλου, ο οποίος συντάχθηκε με την άποψη του προέδρου, ζητώντας άμεση νομοθέτηση για επάνοδο του απαιτούμενου προσωπικού στις θέσεις που κατείχαν πριν στους δήμους, είτε με μορφή εκούσια, είτε με πρόσληψη, αν κάποιοι έχουν συνταξιοδοτηθεί ή δε θέλουν να επιστρέψουν.

Ο δήμαρχος Νεάπολης – Συκεών κ. Σίμος Δανιηλίδης υποστήριξε πως η κατάργηση της δημοτικής αστυνομίας ήταν «τραγικά λάθος επιλογή». Η νομοθεσία περί εθελοντικής επιστροφής «ήταν επίσης τραγικό λάθος», πρόσθεσε σημειώνοντας ότι στο δήμο του από τους 24 δημοτικούς αστυνόμους που είχαν, μόνο έξι ζήτησαν να επιστρέψουν και δεν ήταν δυνατόν με μόνο έξι «να αναλάβουμε τις αρμοδιότητες» και έτσι έγιναν διοικητικοί υπάλληλοι.

Όπως είπε ο δήμαρχος, σε όλη την Ευρώπη η Τ.Α. λειτουργεί μαζί με τη δημοτική αστυνομία. Ένα βασικό κομμάτι της δουλειάς της τοπικής ευταξίας, της προστασίας περιβάλλοντας, της κυκλοφορίας, των αυθαιρεσιών κλπ είναι δεδομένο ότι αντιμετωπίζεται από τη δημοτική αστυνομία.

Ο ίδιος τόνισε ότι πρέπει να ανέβει η πίεση προς το κράτος και τους αρμόδιους υπουργούς «για να αναγκαστούν να πάρουν την απόφαση που οφείλουν», σημειώνοντας ότι υπάρχει ευρωπαϊκό δεδομένο.

Ο δήμαρχος Καλαμαριάς κ. Γιάννης Δαρδαμανέλης σημείωσε ότι πρέπει να ομονοήσουμε ότι θέλουμε δημοτική αστυνομία, αυτό θα πρέπει να είναι ένα συμπέρασμα μιας συζήτησης σαν και αυτή. Έθεσε επίσης τα ζητήματα των προσλήψεων και της εκπαίδευσης.

«Πολιτική βούληση χρειάζεται. Να απαιτήσουμε κάποια πράγματα στο επόμενο διάστημα. Με ευχολόγια δεν λύνονται τα προβλήματα», είπε μεταξύ άλλων ο δήμαρχος Θέρμης κ. Θεόδωρος Παπαδόπουλος. Εξέφρασε την άποψη ότι εφόσον υπάρχει πολιτική βούληση να δημιουργηθεί δημοτική αστυνομία «τότε μπορούμε να βρούμε λύσεις και για προσλήψεις και για εκπαίδευση του προσωπικού».

Η έρευνα


Στην έρευνα που έγινε από τον Μάιο ως τον Δεκέμβριο του 2020 συμμετείχαν δημοτικοί αστυνομικοί, αιρετοί και επιτελικά στελέχη της διοίκησης από Δήμους της Κεντρικής Μακεδονίας όπου λειτουργεί δημοτική αστυνομία και συγκεκριμένα από τους Δήμους Θεσσαλονίκης, Κατερίνης, Πυλαίας - Χορτιάτη, Πέλλας και Σερρών. Έγινε, άλλωστε, συλλογή δεδομένων και ελήφθησαν ατομικές συνεντεύξεις με σκοπό να εντοπιστούν τα δυνατά και τα αδύνατα σημεία σε ό,τι αφορά τις υπηρεσίες δημοτικής αστυνόμευσης.

Όπως αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, κατά την παρουσίαση των αποτελεσμάτων της έρευνας προτείνεται η συγκρότηση και λειτουργία ενός Διαδημοτικού Δικτύου Υπηρεσιών Δημοτικής Αστυνόμευσης, ενός Πανελλαδικού Φορέα Συντονισμού Υπηρεσιών Δημοτικής Αστυνόμευσης και ενός Κεντρικού Οργάνου Διοίκησης Υπηρεσιών Δημοτικής Αστυνόμευσης.

Για τα θεσμικά ζητήματα υπογραμμίζεται, μεταξύ άλλων, η ανάγκη επανεξέτασης του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου αναφορικά με τη λειτουργία της Δημοτικής Αστυνομίας, με έμφαση σε θέματα διασαφήνισης ρόλου και αρμοδιοτήτων, η παροχή οδηγιών, η διαβούλευση με αρχές και φορείς, η προτυποποίηση των διαδικασιών λειτουργίας της Δημοτικής Αστυνομίας, η νομική καθοδήγηση των Δημοτικών Αστυνομιών, η καταγραφή αναγκών για τη στελέχωση και τον εξοπλισμό της υπηρεσίας και η προβολή του έργου της Δημοτικής Αστυνομίας.

Ειδικά για τη στελέχωση των Υπηρεσιών Δημοτικής Αστυνόμευσης προτείνεται ο βραχυπρόθεσμος προγραμματισμός και μακροπρόθεσμος σχεδιασμός, η επανεξέταση του ισχύοντος καθεστώτος μετατάξεων των Δημοτικών Αστυνομικών και η διενέργεια προσλήψεων σε τακτά χρονικά διαστήματα, για την κάλυψη κενών οργανικών θέσεων.

Στον τομέα της εφαρμογής σύγχρονων πρακτικών διοίκησης επισημαίνεται η σημασία της εφαρμογής πολιτικής κινήτρων με σκοπό την ικανοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού, της συμμετοχής των Δημοτικών Αστυνομικών στη διαδικασία λήψης αποφάσεων σε επίπεδο σχεδιασμού και υλοποίησης δράσεων, της εφαρμογής βιωματικών εκπαιδευτικών μεθόδων και της δια βίου επιμόρφωσής τους σε θέματα διαχείρισης κρίσεων, τεχνικών αποτελεσματικής επικοινωνίας, διαμεσολάβησης, διαπραγμάτευσης και αυτοάμυνας, διαχείρισης έκτακτων αναγκών και παροχής φυσικών καταστροφών.