Ελληνικές μαθητικές επιδόσεις ….για κλάματα!
Απογοητευτικές επιδόσεις ως προς τη Δημιουργική Σκέψη καταγράφουν οι Έλληνες μαθητές, σύμφωνα με τα αποτελέσματα του τρίτου μέρους του διαγωνισμού PISA 2022...
Ειδικότερα, η Ελλάδα κατέγραψε στη Δημιουργική Σκέψη βαθμολογία 27 (με το 60 να είναι το ανώτατο προβλεπόμενο σκορ). Τα δεδομένα αυτά εύλογα προκαλούν ανησυχία στην εκπαιδευτική κοινότητα και κανονικά θα έπρεπε να κινητοποιήσουν την οικογένεια και την Πολιτεία.
Γιατί οι Έλληνες μαθητές σημειώνουν τις χαμηλότερες επιδόσεις στην Ευρώπη;
Αξιοσημείωτο είναι πως οι Έλληνες μαθητές σε σχέση με μαθητές Ευρωπαικών χωρών πηγαίνουν καθημερινά σε φροντιστήρια ή παίρνουν βοήθεια από ιδιαίτερα μαθήματα. Οπότε είναι ακόμη πιο σοκαριστικές οι επιδόσεις τους!
Όλοι γνωρίζουν πως το σύγχρονο σχολείο επικεντρώνεται στη θεωρητική γνώση αξιολογώντας την ακόμα και σήμερα με τη διαδικασία της αποστήθισης η οποία ως γνωστόν δεν προωθεί τη δημιουργική και κριτική αντίληψη του μαθητή. Όσοι διδάσκουμε το καταλαβαίνουμε όταν χρειάζεται να εξηγούμε διατυπώσεις ασκήσεων που σε άλλες εποχές ήταν εύληπτες από όλους.
Λείπει η βιωματική μάθηση δηλαδή ένα μοντέλο μάθησης με βάση το “learningbydoing” (μαθαίνω κάνοντας), που συνεπάγεται την ενεργή συμμετοχή των μαθητών σε δραστηριότητες όπως η έρευνα, η παρατήρηση και οι προσομοιώσεις. Ακόμη, στόχος είναι μέσα από την εμπλοκή τους να μαθαίνουν να προβληματίζονται και να
αφομοιώνουν μόνιμα και πιο γρήγορα τη γνώση.
Τα βιβλία -παλιά και κακογραμμένα- έχει ζητηθεί εδώ και χρόνια από εκπαιδευτικούς η αλλαγή τους ή η διόρθωση τους- δεν εμπνέουν τον μαθητή να τα προσεγγίσει με ενδιαφέρον, αφού το περιεχόμενο τους απηχεί δεκαετίες που δεν είχαν ακόμα γεννηθεί οι ίδιοι. ( Βιβλίο Γλώσσας Α΄Β΄και Γ΄Λυκείου). Χαρακτηριστικό φαινόμενο των τελευταίων ετών η συγγραφή συνοπτικών σημειώσεων στο μάθημα της Ιστορίας από καθηγητές που διδάσκουν στο Γυμνάσιο!
Το υπουργείο Παιδείας εφαρμόζει ήδη πρωτοβουλίες για την ψηφιακή παιδεία. Αναρωτιέμαι αν οι μαθητές έχουν ψηφιακή παιδεία για να εφαρμόσουν τις αλλαγές με επιτυχία; Μεγάλο μέρος της έλλειψης δημιουργικής σκέψης οφείλεται στην πολύωρη χρήση του κινητού ή του υπολογιστή τους.
Μήπως, όμως ευθύνη έχουν και οι ίδιοι οι μαθητές που σπαταλούν τον ελεύθερο χρόνο τους σε μια οθόνη ή σε ένα ηλεκτρονικό παιγνίδι; Τα πνευματικά ενδιαφέροντα , η ανάγνωση ενός εξωσχολικού βιβλίου και η προσωπική ανακάλυψη της γνώσης είναι τα μέσα για να διαμορφωθεί η δημιουργική σκέψη.
Ας αναλογιστούμε όλοι την ευθύνη μας….
Σιδηροπούλου Νόπη
Φιλόλογος - Καθηγήτρια Φροντιστηρίων ΒΟΓΙΑΤΖΗΣ
THERMISnews.gr