Το σχέδιο της κυβέρνησης για την «ελάφρυνση» της μεσαίας τάξης: Εισάγεται νέα κλίμακα φορολογίας εισοδημάτων
Την αναπροσαρμογή της φορολογικής κλίμακας εισοδημάτων σχεδιάζει το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης προκειμένου να ανακουφιστούν τα νοικοκυριά μεσαίου εισοδήματος.
Θυμίζουμε ότι αυτή τη στιγμή για μισθωτούς, συνταξιούχους και εισοδήματα από επιχειρηματική δραστηριότητα, οι κλίμακες έχουν ως εξής:
- Για εισόδημα έως 10.000 €: φορολογικός συντελεστής 9%
- Από 10.001 € έως 20.000 €: φορολογικός συντελεστής 22%
- Από 20.001 € έως 30.000 €: φορολογικός συντελεστής 28%
- Από 30.001 € έως 40.000 €: φορολογικός συντελεστής 36%
- Από 40.001 € και πάνω: φορολογικός συντελεστής 44%
- 25.000 €, η φορολογία υπολογίζεται σταδιακά:
- Τα πρώτα 10.000 € φορολογούνται με 9%.
- Το ποσό από 10.001 € έως 20.000 € με 22%.
- Το ποσό από 20.001 € έως 25.000 € με 28%.
Η τελευταία εκτεταμένη παρέμβαση στην κλίμακα φορολογίας είχε πραγματοποιηθεί το 2019. Πέντε χρόνια αργότερα, η στασιμότητα στους φορολογικούς συντελεστές για τα μεσαία εισοδηματικά κλιμάκια έχει εντείνει το βάρος στους φορολογούμενους.
Η σταδιακή αύξηση του πληθωρισμού, που συνοδεύεται από συνεχείς ανατιμήσεις στα προϊόντα και τις υπηρεσίες, έχει μειώσει την αγοραστική δύναμη των πολιτών, γεγονός που καθιστά απαραίτητη την προσαρμογή των συντελεστών για να διατηρηθεί η αξία του πραγματικού εισοδήματος.
Χωρίς αυτές τις προσαρμογές, τα επιπλέον έσοδα που επιφέρει η αύξηση μισθών και συντάξεων εξανεμίζονται σχεδόν πλήρως από την υψηλή φορολογία, περιορίζοντας τα οφέλη που θα μπορούσαν να απολαύσουν οι εργαζόμενοι και οι συνταξιούχοι.
Οι προτεινόμενες αλλαγές στη φορολογική κλίμακα
Αυτή τη στιγμή, το οικονομικό επιτελείο επεξεργάζεται διάφορα σενάρια που αποσκοπούν, είτε στη μείωση των υφιστάμενων συντελεστών, είτε στην εισαγωγή νέων ενδιάμεσων συντελεστών στην κλίμακα.
Οι προτεινόμενες αλλαγές στη φορολογική κλίμακα
Αυτή τη στιγμή, το οικονομικό επιτελείο επεξεργάζεται διάφορα σενάρια που αποσκοπούν, είτε στη μείωση των υφιστάμενων συντελεστών, είτε στην εισαγωγή νέων ενδιάμεσων συντελεστών στην κλίμακα.
Πρόκριμα δίνεται στην επανεξέταση του συντελεστή 22% για εισοδήματα από 10.001 έως 20.000 ευρώ, καθώς και του συντελεστής 28% για εισοδήματα από 20.001 έως 30.000 ευρώ, καθώς αφορούν σε μεγάλο βαθμό τα εισοδήματα της μεσαίας τάξης.
Το σενάριο που εξετάζεται είναι αν θα μπορούσαν οι συντελεστές αυτοί να μειωθούν, ή να προστεθούν νέες κλίμακες με ενδιάμεσους συντελεστές όπως 15%, 20% και 24% για εισοδήματα μέχρι 30.000 ευρώ. Εάν η αναπροσαρμογή επεκταθεί και στα εισοδήματα έως 40.000 ευρώ, εξετάζεται η εισαγωγή ενός συντελεστή 30%.
Το σενάριο που εξετάζεται είναι αν θα μπορούσαν οι συντελεστές αυτοί να μειωθούν, ή να προστεθούν νέες κλίμακες με ενδιάμεσους συντελεστές όπως 15%, 20% και 24% για εισοδήματα μέχρι 30.000 ευρώ. Εάν η αναπροσαρμογή επεκταθεί και στα εισοδήματα έως 40.000 ευρώ, εξετάζεται η εισαγωγή ενός συντελεστή 30%.
Εναλλακτικά, το υπουργείο σκέφτεται τη μείωση των υφιστάμενων συντελεστών, με πιο ήπιες προσαρμογές, όπως η μείωση του συντελεστή από το 22% στο 20%.
Το πόσο άμεσα θα δούμε αυτές τις αλλαγές εξαρτάται και από την ικανότητα του κράτους να αυξήσει τα έσοδα από την πάταξη της φοροδιαφυγής.
Στόχος είναι τα πρόσθετα κρατικά έσοδα να ξεπεράσουν τα 2,5 δισ. ευρώ, έτσι ώστε να διατεθούν για τις προτεινόμενες φορολογικές ελαφρύνσεις, χωρίς να αυξηθούν οι συνολικές δημοσιονομικές ανάγκες. Το Υπουργείο Οικονομικών αναγνωρίζει ότι οι προτεινόμενες αλλαγές δεν θα μπορέσουν να εφαρμοστούν άμεσα, καθώς απαιτείται να διασφαλιστεί πρώτα η εισπρακτική επιτυχία των προγραμμάτων κατά της φοροδιαφυγής.
Πιθανή επέκταση των φορολογικών παρεμβάσεων σε επιμέρους κατηγορίες εισοδήματος
Εκτός από τις αλλαγές στη φορολογική κλίμακα των μισθωτών όμως, το οικονομικό επιτελείο εξετάζει και πρόσθετες παρεμβάσεις στη φορολογία άλλων κατηγοριών εισοδήματος.
Πιθανή επέκταση των φορολογικών παρεμβάσεων σε επιμέρους κατηγορίες εισοδήματος
Εκτός από τις αλλαγές στη φορολογική κλίμακα των μισθωτών όμως, το οικονομικό επιτελείο εξετάζει και πρόσθετες παρεμβάσεις στη φορολογία άλλων κατηγοριών εισοδήματος.
Για παράδειγμα, εξετάζεται η αναπροσαρμογή της φορολόγησης αγροτικών εισοδημάτων, όπου προβλέπεται αυτοτελής φορολόγηση, όπως και η πιθανή επανεξέταση της αυτοτελούς φορολόγησης για εισοδήματα που προέρχονται από μερίσματα, δικαιώματα, καθώς και κέρδη από τη μεταβίβαση μεριδίων σε εταιρείες ή εισηγμένες επιχειρήσεις με μικρά ποσοστά συμμετοχής.
Παράλληλα, ένα ενδεχόμενο σενάριο περιλαμβάνει την αλλαγή στην κλίμακα φορολόγησης των ενοικίων, που σήμερα φορολογούνται από το πρώτο ευρώ με 15% για εισοδήματα έως 12.000 ευρώ, ενώ για υψηλότερα ποσά ισχύουν οι συντελεστές 35% και 45%.
Τα διαθέσιμα στοιχεία από τον ΟΟΣΑ αποδεικνύουν ότι τα μεσαία εισοδηματικά στρώματα στην Ελλάδα υφίστανται μια από τις υψηλότερες φορολογικές επιβαρύνσεις στην Ευρώπη.
Τα διαθέσιμα στοιχεία από τον ΟΟΣΑ αποδεικνύουν ότι τα μεσαία εισοδηματικά στρώματα στην Ελλάδα υφίστανται μια από τις υψηλότερες φορολογικές επιβαρύνσεις στην Ευρώπη.
Για το 2023, οι μισθωτοί και οι οικογένειες με παιδιά επωμίζονται ένα φορολογικό βάρος της τάξης του 37,5%, τη στιγμή που ο μέσος όρος στις χώρες του ΟΟΣΑ είναι περίπου 29,5%. Για τον άγαμο εργαζόμενο με μέσο μισθό, η φορολογική επιβάρυνση φτάνει το 38,5%.
Αυτή η υπερφορολόγηση επιβαρύνει ιδιαίτερα τους πολίτες με εισόδημα μεταξύ 20.000 και 30.000 ευρώ, που αυξήθηκε κατά 10% τον τελευταίο χρόνο, γεγονός που υποδεικνύει το διευρυνόμενο βάρος στους μισθωτούς, οι οποίοι αδυνατούν να δουν ουσιαστικές αυξήσεις στο πραγματικό τους εισόδημα.