Πότε πρέπει να αλλάξουμε λάστιχα τώρα ή από Σεπτέμβριο; - THERMISnews.gr

Τελευταία Νέα:

Πότε πρέπει να αλλάξουμε λάστιχα τώρα ή από Σεπτέμβριο;



Πότε είναι η κατάλληλη εποχή για να αλλάξω τα ελαστικά μου;Αλλάζω ελαστικά πριν ή μετά το καλοκαίρι; Να κρατήσω τα παλιά και να τα αλλάξω το Φθινόπωρο που λένε ότι είναι η καλύτερη εποχή;

Αυτές είναι οι τρεις από τις πιο συνηθισμένες απορίες που έχουμε στο μυαλό εμάς όταν έρθει η ώρα για να αλλάξουμε τα ελαστικά του αυτοκινήτου μας. Ειδικά όταν το αγαπημένο μας καλοκαίρι βρίσκεται ήδη εδώ.

Η αλήθεια είναι ότι καμία από τις απαντήσεις σε αυτές τις απορίες δεν πρέπει να αποτελεί οδηγό για την επιλογή μας. Πραγματικός “σύμβουλος” μας πρέπει πάντα να είναι η ασφάλεια, η δική μας αλλά και των γύρω μας.

Για την ασφάλεια μας λοιπόν, το καλοκαίρι είναι ίσως η καταλληλότερη εποχή για να αλλάξουμε τα ελαστικά μας, αφού στην πραγματικότητα δεν υπάρχει ιδανική εποχή για την αλλαγή των ελαστικών μας, εκτός και αν εννοούμε την εποχή που θα τα χρησιμοποιήσουμε με μεγαλύτερη ένταση και θα χρειαστούμε περισσότερο τις “υπηρεσίες” τους.

Ε, αυτή η εποχή είναι το καλοκαίρι!
Την αλλαγή των ελαστικών μας πρέπει πάντα να την υπολογίζουμε και να την πραγματοποιούμε όπως ακριβώς κάνουμε και για την περιοδική συντήρηση του αυτοκινήτου μας. Υπάρχει ποτέ περίπτωση να αφήσετε το “μικρό” ή το “μεγάλο” service για μετά το καλοκαίρι, αν “έχει έρθει η ώρα” σύμφωνα και με το service book;


Να αφήσετε την αλλαγή των λαδιών του κινητήρα σας για αργότερα; Να αλλάξετε τα φθαρμένα τακάκια το Φθινόπωρο ακόμη και αν έχουν “τελειώσει”; Ως λογικοί άνθρωποι, είμαστε σίγουροι ότι συμφωνείτε μαζί μας: τα παραπάνω δεν μπορούν να περιμένουν. Διαφορετικά το ανώφελο και ανούσιο ρίσκο που παίρνουμε είναι ιδιαίτερα υψηλό όπως και ο κίνδυνος να πάει κάτι στραβά με την “υγεία” του αυτοκινήτου μας, αλλά και την δική μας.


Με λίγα λόγια, δεν βάζουμε καινούρια ελαστικά με στόχο να τα “προστατέψουμε” από τις οποιεσδήποτε συνθήκες νομίζουμε ότι μπορούν να τους κάνουν “κακό”. Τα βάζουμε για να προσφέρουν προστασία (και απόλαυση) σε εμάς, τα αγαπημένα μας πρόσωπα αλλά και τους υπόλοιπους χρήστες του δρόμου. Και εξηγούμαστε.

Κάνω διακοπές με ασφάλεια
Το καλοκαίρι είναι η περίοδος διακοπών για τον Έλληνα και το αυτοκίνητο είναι το αγαπημένο του μέσο μετακίνησης και αυτούς τους μήνες. Το καλοκαίρι θα διανύσουμε και τα περισσότερα χιλιόμετρα επισκεπτόμενοι τους προορισμούς των διακοπών μας, περνώντας ουκ ολίγες φορές από μέρη και διαδρομές που δεν έχουμε ξαναδεί ή έχουμε επισκεφτεί εδώ και καιρό. Άρα δεν γνωρίζουμε την κατάσταση του οδοστρώματος και τι έχουμε να αντιμετωπίσουμε.


Συχνά πυκνά αυτό το κάνουμε μάλιστα με το αυτοκίνητο φορτωμένο στο όριο, σε πολύ υψηλές θερμοκρασίες, και με διάχυτη την διάθεση για περιπέτεια και εξερεύνηση. Οι ημέρες των διακοπών είναι παράλληλα και εκείνες που κάνουμε τα περισσότερα χιλιόμετρα στο μικρότερο χρονικό διάστημα, τα οποία μπορούν να φτάσουν σε αρκετές χιλιάδες στο τέλος του.


Γίνεται λοιπόν όλο και πιο φανερό ότι ένα σετ γερασμένα ελαστικά, ελαστικά που έχουν κλείσει ουσιαστικά τον κύκλο της ζωής τους, μπορούν να αποτελέσουν κυριολεκτικά και μεταφορικά τροχοπέδη, για τις καλοκαιρινές μας διακοπές, για την διάθεσή μας και φυσικά για την ασφάλεια μας.


Παράγοντες που επηρεάζουν τη ζωή των ελαστικών

Σε αυτό το σημείο αρκεί να γνωρίζετε ότι οι “εχθροί” του ελαστικού είναι οι υψηλές θερμοκρασίες, οι υπεριώδεις ακτινοβολίες (UV), το όζον αλλά και το οξυγόνο που επιδρά με τα συστατικά της γόμας, προκαλεί οξείδωση και την κάνει πιο σκληρή με την πάροδο του χρόνου μειώνοντας την πρόσφυση που προσφέρει.


Η φυσική διαδικασία γήρανσης του ελαστικού επηρεάζεται επίσης και από τα υψηλά επίπεδα υγρασίας σε συνδυασμό με τις απότομες και μεγάλες μεταβολές της θερμοκρασίας. Άρα όπως καταλαβαίνετε δεν υπάρχει εποχή του χρόνου που να θεωρείται κατάλληλη για την αλλαγή τους…

Τι μας “προσφέρει” ένα γερασμένο ελαστικό
Ένα γερασμένο ελαστικό που βρίσκεται στο τέλος του κύκλου της ζωής του δεν προσφέρει σε καμία περίπτωση την απόδοση που έχει ένα σετ καινούρια ελαστικά. Αυτά που μπορεί να μας “προσφέρει” ωστόσο είναι τα εξής:

-Μειωμένη πρόσφυση σε όλες τις συνθήκες, ειδικά στις υψηλές θερμοκρασίες

-Μειωμένη κατευθυντικότητα, ειδικά στις στροφές

-Μεγαλύτερες αποστάσεις ακινητοποίησης στο στεγνό

-Ακόμη μεγαλύτερες αποστάσεις ακινητοποίησης στο βρεγμένο

-Μειωμένη αποτελεσματικότητα των συστημάτων ασφάλειας (ABS, Traction Control, ESP)

-Ασαφής αίσθηση από το σύστημα διεύθυνσης

-Πιο “απότομη” και απρόβλεπτη συμπεριφορά όταν “σπάσει” η πρόσφυση

-Μειωμένα επίπεδα άνεσης λόγω σκληρότερης γόμας

-Αυξημένη πιθανότητα κλαταρίσματος

Τι μας προσφέρει ένα φρέσκο ελαστικό
Από την άλλη μεριά με την τοποθέτηση φρέσκων ελαστικών έχουμε:

-Βέλτιστη πρόσφυση σε όλες τις συνθήκες, και στις υψηλές θερμοκρασίες

-Καλύτερη κατευθυντικότητα σε ευθείες και στροφές

-Μεγαλύτερη αίσθηση ακρίβειας από το τιμόνι

-Πιο προοδευτική και προβλέψιμη συμπεριφορά στο όριο της πρόσφυσης (και μετά από αυτό)

-Βέλτιστη λειτουργία των συστημάτων ασφάλειας (ABS, Traction Control, ESP)

-Αυξημένα επίπεδα άνεσης

-Μειωμένη πιθανότητα κλαταρίσματος

Και αν παλιά περιμέναμε να έρθει το Φθινόπωρο για να αλλάξουμε ελαστικά και να τα “εκμεταλλευτούμε” περισσότερο στις βροχές, σκεφτείτε το σήμερα δύο φορές: η κλιματική αλλαγή φαίνεται εντονότερα πλέον και εδώ, με τις απρόβλεπτες βροχές και τις καταιγίδες να κάνουν την εμφάνισή τους συχνότερα μέσα στο καλοκαίρι. Θα θέλατε να αντιμετωπίσετε μια ξαφνική βροχή που θα μετατρέψει τον δρόμο καλοκαιριάτικα σε πίστα πατινάζ με τα καινούρια ή με τα παλιά ελαστικά σας;

Τα “Σημάδια” της αλλαγής, απλά και κατανοητά
Ευτυχώς τα ελαστικά μπορούν και μας “μιλάνε”, ακόμη και αν δεν είμαστε σίγουροι αν πρέπει να τα αλλάξουμε. Αυτό το κάνουν με τα σημάδια φθοράς που παρουσιάζουν στο πέρασμα του χρόνου, με στοιχεία που αναγράφονται επάνω τους αλλά και με τους δείκτες φθοράς που φέρουν.

Πολλές μικρές αλλά εύκολα διακριτές ρωγμές και κοψίματα στο πέλμα του ελαστικού, ειδικά ανάμεσα στα αυλάκια, και φυσικά στους ώμους του, μαρτυρούν ότι η ώρα της αλλαγής έχει έρθει. Αυτό το κάνουν και εξογκώματα που μπορεί να έχουν εμφανιστεί.

Αυτά τα “σκασίματα” υποδεικνύουν επίσης ότι η γόμα έχει αρχίσει να σκληραίνει και να ξεραίνεται, σημάδι ότι και η πρόσφυση έχει πάρει την κάτω βόλτα. Μάλιστα η εξέλιξή τους είναι απρόβλεπτη, ειδικά όταν το γερασμένο ελαστικό υποβάλλεται σε ακραίες συνθήκες φορτίου, σε συνδυασμό με τις υψηλές θερμοκρασίες στη χώρα μας.

Μια από τις γνωστές για την ποιότητά τους… ελληνικές λακκούβες ίσως είναι αρκετή για να μας χαλάσει πολλά περισσότερα από την διάθεσή μας.

Η φθορά στο σκάλισμα του πέλματος του ελαστικού είναι φυσικά ένα σημείο που πρέπει να σταθούμε με ιδιαίτερη προσοχή και μετριέται εύκολα και γρήγορα. Δεν υπάρχει λόγος να το κάνετε εσείς αφού οποιοδήποτε βουλκανιζατέρ μπορεί να κάνει τη συγκεκριμένη μέτρηση.

Ο νόμος ορίζει ως ελάχιστο βάθος τα 1,6 χιλιοστά, τιμή οριακή φυσικά.

Η φθορά έρχεται σε δεύτερη μοίρα στην χώρα μας. Οι γνωστοί δρόμοι με τον χαμηλό συντελεστή τριβής δεν “τρώνε” τα λάστιχα, όπως για παράδειγμα στην Γερμανία και τη Γαλλία και η γήρανση της γόμας συνήθως προηγείται κατά πολύ της φθοράς του πέλματος στην Ελλάδα.

Προσέχω για να έχω
Όλοι οι μεγάλοι κατασκευαστές συστήνουν την αλλαγή των ελαστικών πριν από αυτό το όριο, ενώ ειδικά για τα χειμερινά ελαστικά προτείνουν αντικατάσταση στα 3-4 χιλιοστά βάθους.

Παράλληλα αν έχετε τομή-άνοιγμα στους ώμους μεγαλύτερη από 6,4 χλστ. η αντικατάσταση του ελαστικού θεωρείται επιβεβλημένη, ακόμη και αν δεν μοιάζει να χάνει αέρα.

Από την μεριά μας, το καλύτερο που έχουμε να κάνουμε είναι να έχουμε καταγράψει οι ίδιοι την ημερομηνία που αλλάξαμε τελευταία φορά ελαστικά αλλά και τα χιλιόμετρα που έδειχνε ο ολικός χιλιομετρητής του αυτοκινήτου μας τότε.

Για τις συνθήκες που επικρατούν στη χώρα μας το μέγιστο ασφαλές χρονικό όριο για αλλαγή των ελαστικών θεωρούνται τα τέσσερα χρόνια στα οποία θα μπορούμε να διανύσουμε με ηρεμία μυαλού 40.000-50.000 χλμ.

Μην ξεχνάτε τέλος ότι η ημερομηνία κατασκευής του ελαστικού σας αναγράφεται στον ώμο του. Είναι τα τέσσερα τελευταία ψηφία, μετά τα αρχικά DOT. Τα δύο πρώτα υποδεικνύουν την εβδομάδα και τα επόμενα το έτος κατασκευής του. Έτσι μπορείτε να ελέγξετε και τα καινούρια ελαστικά που θα βάλετε στο αυτοκίνητό σας.

Ακόμη και αν έχει περάσει αρκετός καιρός από τότε που κατασκευάστηκαν τα ελαστικά που μας ενδιαφέρουν δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας. Τα ελαστικά όπως είπαμε γερνούν, αλλά όχι με τον ρυθμό που μπορεί να φανταζόμαστε. Σε ιδανικές συνθήκες αποθήκευσης (σε ξηρό και σκιερό μέρος, μακριά από υψηλές θερμοκρασίες) αυτός ο χρόνος μπορεί να φτάσει απροβλημάτιστα τα πέντε χρόνια, με τους μεγάλους κατασκευαστές να φροντίζουν για την σωστή αποθήκευσή τους και στην χώρα μας.

Η καλύτερη φροντίδα για το νέο μας ελαστικό
Τρία είναι τα πράγματα που μπορείτε και πρέπει να κάνετε για να χαρείτε τα ελαστικά σας όσο το δυνατό περισσότερο:

1) Τακτικός έλεγχος της πίεσης του αέρα, ιδανικά κάθε δύο εβδομάδες αλλά και σε έντονες και απότομες μεταβολές της θερμοκρασίας

2) Ρύθμιση της πίεσης ανάλογα με το φορτίο και σύμφωνα με τις συστάσεις του κατασκευαστή

3) Σωστή ευθυγράμμιση των τροχών


 Newsauto.gr