Τελευταία Νέα:

"Δημοκ.Ενότητα Θέρμης" για τιμολογιακή πολιτική ΔΕΥΑ: Εχει "έλλειψη γνώσης" η Παρέμβαση Πολιτών


Παραθέτουμε την ανακοίνωση της "Δημοκρατικής Ενότητας Θέρμης" σχετικά με τη νέα τιμολογιακή πολιτική στη ΔΕΥΑ.  


ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΘΕΡΜΗΣ
  
ANAKOINΩΣΗ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΤΙΜΟΛΟΓΙΑΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΣΤΗ ΔΕΥΑ ΘΕΡΜΗΣ  


Με καθυστέρηση είκοσι (20) ημερών, και αφού πρώτα δόθηκε μάλλον κάποιου είδους κεντρικό «πράσινο φως», η «ανεξάρτητη» δημοτική παράταξη της αντιπολίτευσης εξέδωσε ανακοίνωση για την τροποποίηση της τιμολογιακής πολιτικής της ΔΕΥΑ ΘΕΡΜΗΣ ταυτόχρονα με την υποβολή ερώτησης με παρόμοιο περιεχόμενο στην Βουλή, 36 βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ.

Αρχικά θεωρούμε απαράδεκτη, την σύνδεση της επιδημικής κρίσης του κορωνοϊού με το συγκεκριμένο θέμα. Δεν είναι βέβαια η πρώτη φορά, που η συγκεκριμένη παράταξη εκμεταλλεύεται ένα κοινωνικό ζήτημα για να αποκομίσει πολιτικά κέρδη. Παρόμοια πολιτική αντίληψη είδαμε περιστασιακά και στη διάρκεια του περσινού προεκλογικού αγώνα. Η συγκεκριμένη συνεχιζόμενη τακτική μας λυπεί ιδιαίτερα. Είχαμε την αυταπάτη ότι μετά τις εκλογές και το αποτέλεσμά τους, θα γίνει κατανοητό από κάποιες παρατάξεις ότι οι πολίτες του Δήμου δεν εκτιμούν ανάλογους τακτικισμούς. Μοιάζει όμως ότι το εκλογικό πάθημα δεν έγινε πολιτικό μάθημα.

Ας μιλήσουμε όμως για την ουσία του θέματος, με πραγματικά στοιχεία και αποφάσεις. Η απόφαση του Δ.Σ. της ΔΕΥΑ Θέρμης για την τροποποίηση της τιμολογιακής πολιτικής δεν λήφθηκε ούτε δίχως συζήτηση και περίσκεψη, ούτε ενάντια στην απόφαση της Εθνικής Επιτροπής Υδάτων 135275/2017 (ΦΕΚ Β’ 1751/22.05.2017) όπως αναγράφεται παραπλανητικά στην ερώτηση των 36 βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ. Και αυτό γιατί το άρθρο 9 που με τόση ευκολία επικαλούνται δεν τελειώνει στην παράγραφο 3 όπου τίθεται ως ανώτατο όριο αύξησης το ποσοστό αύξησης του ΑΕΠ του προηγούμενου έτους.
Το συγκεκριμένο άρθρο έχει και μια πρώτη παράγραφο όπου αναφέρεται ρητά ότι «Ο προσδιορισμός των τιμολογίων γίνεται κατά τρόπο ώστε τα συνολικά έσοδα να καλύπτουν το συνολικό κόστος των υπηρεσιών ύδατος του συγκεκριμένου παρόχου», ενώ στο ίδιο άρθρο λίγο παρακάτω η παράγραφος 6, που σκοπίμως δεν αναφέρεται στην βουλευτική ερώτηση, αναφέρει «Οι προβλέψεις που αναφέρονται στις παραγράφους 3, 4 και 5 δεν πρέπει να θέτουν σε κίνδυνο την επιδίωξη και τελικώς την επίτευξη του στόχου της κάλυψης του κόστους κάθε παρόχου, σύμφωνα με τις σχετικές προβλέψεις της παραγράφου 1».
Με άλλα λόγια η απόφαση που πάρθηκε στη θητεία της προηγούμενης κυβέρνησης έθετε, και πολύ σωστά, ως βασικό στοιχείο για τη διαμόρφωση τιμολογιακών πολιτικών την εξασφάλιση της λειτουργίας του παρόχου, δηλαδή την οικονομική βιωσιμότητα του φορέα, όπως στην περίπτωσή μας η ΔΕΥΑ Θέρμης. Και το Δ.Σ. της ΔΕΥΑ ακολούθησε τις επιταγές της απόφασης. Φρόντισε για τη βιωσιμότητα της επιχείρησης
Αφού πρώτα προσπάθησε τόσο ως δημοτική επιχείρηση, μεμονωμένα, όσο και μέσω των συλλογικών της οργάνων, να δοθεί μια πολιτική λύση στο πρόβλημα του κόστους της ενέργειας, πήρε τις απαραίτητες αποφάσεις που διασφαλίζουν την οικονομική βιωσιμότητα της επιχείρησης, κάτι που σημαίνει διασφάλιση των εργαζομένων, διασφάλιση των προμηθευτών και βέβαια πάνω από όλα διασφάλιση της παροχής των υπηρεσιών προς τους πολίτες.  Η ερώτηση των 36 βουλευτών δείχνει για άλλη μια φορά πόσο χαώδης είναι η απόσταση μεταξύ νομοθέτησης και εφαρμογής της νομοθεσίας ακόμη και για κείνους που ψηφίζουν νόμους, εκδίδουν εγκυκλίους και εγκρίνουν αποφάσεις. Θέλει πραγματικά να είναι κανείς πολύ κυνικός ώστε να αντιπολιτεύεται τα ίδια τα νομοθετήματά του.
Η διοίκηση της ΔΕΥΑ Θέρμης, από τον Φεβρουάριο του 2019, δηλαδή εδώ και έναν χρόνο είχε θέσει σε επιτακτικά το ζήτημα του κόστους της ενέργειας (ηλεκτρικού ρεύματος). Μάλιστα, στις 28/2/2019 δηλαδή πριν ένα χρόνο, απέστειλε σχετικές επιστολές και στον τότε αναπληρωτή Υπουργό Περιβάλλοντος, κ. Σωκράτη Φάμελλο (α.π. 1092/2019) και στον Υπουργό Γεωργίας, κ. Σταύρο Αραχωβίτη (α.π. 1093/2019) ζητώντας τους να παρέμβουν νομοθετικά και να δώσουν μια λύση στο ζήτημα της υπερβολικής τιμολόγησης του ηλεκτρικού ρεύματος τουλάχιστον για τις αρδευτικές γεωτρήσεις, μέσω της τροποποίησης μιας παρωχημένης ΚΥΑ, τριάντα χρόνων, για να πάρει η ΔΕΥΑ Θέρμης μια οικονομική ανάσα, αφού οι αρδευτικές γεωτρήσεις ειδικά τους μήνες που είναι κρίσιμοι για τη γεωργική παραγωγή καταναλώνουν πολύ ενέργεια. 

Τίποτα δεν έγινε τότε. Σε όλα αυτά προστέθηκε μετά τις εθνικές εκλογές, η νέα πολιτική για τη ΔΕΗ και τις χρεώσεις της, που ψήφισε η νέα κυβέρνηση της ΝΕΑΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ, που αύξησε δυσβάσταχτα το κόστος ενέργειας της ΔΕΥΑ Θέρμης. Και γι’ αυτή την πολιτική η ΔΕΥΑ Θέρμης μέσω των συλλογικών οργάνων εκπροσώπησης (ΕΔΕΥΑ) διαμαρτυρήθηκε επανειλημμένα στη νέα ηγεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης. Αλλά όπως πάντα η κεντρική πολιτική σκηνή δε δίνει καμία σημασία στην αυτοδιοίκηση και τους φορείς της. 

Η ΔΕΥΑ Θέρμης παρέχει στους πολίτες ένα κοινωνικό αγαθό. Για να μπορεί να παρέχει ποιοτικές υπηρεσίες στους πολίτες και τις επιχειρήσεις, και να βελτιώνει τις υπηρεσίες αυτές ώστε κάθε μέρα να γίνονται και καλύτερες πρέπει να μπορεί να πληρώνει τις υποχρεώσεις της και ένα μεγάλο μέρος των υποχρεώσεων αυτών είναι η κατανάλωση ρεύματος για τον ηλεκτρομηχανολογικό της εξοπλισμό. Ένα άλλο σημαντικό κομμάτι δαπανών είναι το κόστος της επεξεργασίας των λυμάτων της αποχέτευσης κάτι που δε διαμορφώνεται από τη ΔΕΥΑ Θέρμης, αλλά από την ΕΥΑΘ στις εγκαταστάσεις της οποίας καταλήγουν τα αποχετευτικά δίκτυα οικισμών του Δήμου Θέρμης. Και εδώ είχαμε μια αλλαγή στην πολιτική της ΕΥΑΘ, η οποία δημιούργησε ένα μεγάλο άνοιγμα στο κόστος της αποχέτευσης. Τέλος, σε όλα τα παραπάνω πρέπει να προσθέσουμε και το μισθολογικό κόστος των εργαζομένων της ΔΕΥΑ το οποίο επίσης αυξήθηκε λόγω της προσθήκης, μέσω της γνωστής προκήρυξης 3Κ/2018, νέων αλλά απολύτως απαραίτητων εργαζομένων στη δύναμή της. Η κάλυψη του κόστους λειτουργίας της ΔΕΥΑ Θέρμης σε αυτή τη χρονική συγκυρία δεν μπορούσε να γίνει αλλιώς παρά με συντηρητική τροποποίηση της τιμολογιακής πολιτικής.

Οι ισχυρισμοί της ανακοίνωσης της ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ ΠΟΛΙΤΩΝ ότι την ευθύνη της αύξησης του κόστους τη φέρει η διοίκηση του Δήμου, δείχνει την έλλειψη γνώσης των χρονοδιαγραμμάτων αλλά και των κανόνων της δημόσιας διοίκησης. Είναι να απορεί κανείς με την ελαφρότητα με την οποία εκτοξεύονται ανυπόστατες κατηγορίες. Αναφορικά με την κατασκευή της νέας εγκατάστασης επεξεργασίας λυμάτων η διοίκηση του Δήμου και της ΔΕΥΑ Θέρμης, λάβαν έγκαιρα όλες τις αποφάσεις που έπρεπε να ληφθούν, πήραν πρωτοβουλίες για τη σύνταξη των απαραίτητων μελετών, προχώρησαν στις ενέργειες για την ένταξη του έργου σε χρηματοδοτικά εργαλεία και από κει και πέρα το όλο θέμα έγινε ζήτημα των διαδικασιών διενέργειας των απαραίτητων διαγωνισμών για την ανάδειξη του αναδόχου κατασκευής του έργου. 
Οι διαδικασίες αυτές δεν γίνονται από τη Διοίκηση αλλά από υπηρεσιακά στελέχη και η Διοίκηση δεν μπορεί να παρέμβει ή να προβλέψει με κάποιο μαγικό τρόπο, αν μια διαδικασία θα καταλήξει σε ανάδοχο ή θα είναι άγονη. Σε κάθε διαδικασία υπάρχουν χρονοδιαγράμματα και προθεσμίες που τηρούνται κατά γράμμα από τα υπηρεσιακά στελέχη και αυτή τη χρονική στιγμή είναι όλα έτοιμα για την ανάρτηση της νέας διακήρυξης, η οποία ωστόσο απαιτεί ανοικτή διαβούλευση, μια διαδικασία που υπό τις συνθήκες των περιοριστικών μέτρων ίσως πρέπει να τροποποιηθεί. Αλλά είναι όλα έτοιμα πλέον και είναι θέμα ημερών και συνθηκών.

Όσο για τα περί δημιουργίας ενεργειακής κοινότητας και πάλι η αυτή η ρηξικέλευθη πρόταση μολονότι είναι ελκυστική είναι μάλλον ανέφικτη σε κοντινό χρονικό ορίζοντα. Στην πραγματικότητα, παρά τις προβλέψεις των νόμων, το θεσμικό πλαίσιο για τους ΟΤΑ καθιστά μια τέτοια δραστηριότητα στην καλύτερη περίπτωση έναν μακροπρόθεσμο στόχο. Η βιωσιμότητα της ΔΕΥΑ Θέρμης όμως διακυβεύεται εδώ και τώρα. Όχι σε κάποιο μελλοντικό χρόνο. 

Η τροποποίηση της τιμολογιακής πολιτικής της ΔΕΥΑ δεν έγινε αυθαίρετα. Έγινε μετά από συγκεκριμένη μελέτη βιωσιμότητας, η οποία δόθηκε σε όλα τα μέλη του Δ.Σ. της ΔΕΥΑ Θέρμης και η οποία περιείχε μια σειρά από προτάσεις. Από όλες αυτές τις προτάσεις επιλέχθηκε εκείνη που θα είχε την μικρότερη δυνατή επίπτωση στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς και τις επιχειρήσεις. Ειδικότερα στον παρακάτω πίνακα φαίνεται η αύξηση που αφορά στην οικιακή κατανάλωση:
Από τον παραπάνω πίνακα βλέπουμε ότι η επιβάρυνση ανά κυβικό μέτρο στις δύο πρώτες κλίμακες (μέχρι 70 κυβικά μέτρα) που αντιπροσωπεύουν και την συντριπτική πλειοψηφία των νοικοκυριών είναι πραγματικά ελάχιστη και μόλις που ξεπερνάει τα 6 ευρώ το χρόνο! Η μικρή αυτή επιβάρυνση στην πραγματική κατανάλωση, οφείλεται στην απόφαση αύξησης του παγίου κατά 3 ευρώ το τετράμηνο που μολονότι φαίνεται μεγάλη, στην πραγματικότητα είναι αυτή τη χρονική περίοδο η ελάχιστη δυνατή αύξηση που μπορεί να διασφαλίσει ένα πάγιο έσοδο για τις ανάγκες συντήρησης του δικτύου. Τέλος, ο διπλασιασμός της ανά κυβικό μέτρο χρέωσης για την αποχέτευση είναι μια αξιοσημείωτη επιβάρυνση, η οποία ωστόσο δεν είναι δυνατό να αποφευχθεί αφού τη συγκεκριμένη τιμή την καθορίζει η ΕΥΑΘ και όχι η ΔΕΥΑ Θέρμης.

Από τα παραπάνω είναι φανερό ότι η αλήθεια είναι διαφορετική από την εικόνα καταστροφής που παρουσιάζει η ανακοίνωση τηςΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ ΠΟΛΙΤΩΝ. Πράγματι, η ΔΕΥΑ Θέρμης προχώρησε σε μια αυξητική τροποποίηση των τιμολογίων της. Η απόφαση αυτή στηρίχθηκε αποκλειστικά και μόνο στην άμεση αναγκαιότητα για διασφάλιση της βιωσιμότητας της επιχείρησης, που λόγω πολύ συγκεκριμένων γεγονότων και πολιτικών, πέρα από την ευθύνη της ΔΕΥΑ Θέρμης ή του Δήμου θέτουν σε κίνδυνο τη λειτουργία της. Η απόφαση πάρθηκε με γνώμονα πάντα την όσο το δυνατό μικρότερη επιβάρυνση του μέσου νοικοκυριού και της μικρής επιχείρησης. Κάθε άλλη ερμηνεία είναι εκτός πραγματικότητας και δεν εξυπηρετεί παρά μόνο μικρές παραταξιακές επιδιώξεις προσωρινής δημοσιότητας. 


Δείτε την ανακοίνωση της Παρέμβασης Πολιτών Δ.Θέρμης:


Παρέμβαση Πολιτών Δ.Θέρμης: "Αύξηση των τιμολογίων αποφάσισε η Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης και Αποχέτευσης!"

Δεν υπάρχουν σχόλια