«Οδύσσεια» για καρκινοπαθείς στα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ - THERMISnews.gr

Τελευταία Νέα:

«Οδύσσεια» για καρκινοπαθείς στα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ


Ντροπιαστικές εικόνες από ουρές ταλαιπωρίας στα φαρμακεία του Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (ΕΟΠΥΥ) κάνουν για ακόμη μία φορά το γύρο του Διαδικτύου, μετά τη δημοσιοποίηση φωτογραφιών από την Ελληνική Ομοσπονδία Καρκίνου (ΕΛΛΟΚ).

Κόντρα στις φωνές του αναπληρωτή υπουργού Υγείας, Παύλου Πολάκη, που κατηγορεί διαρκώς για μετάδοση fake news σε θέματα που αφορούν στη δημόσια Υγεία, εκατοντάδες καρκινοπαθείς και άλλοι χρόνιοι ασθενείς, ταλαιπωρημένοι από το πρόβλημα υγείας τους και τις θεραπείες, αναγκάζονται να στοιβάζονται περιμένοντας για ώρες τα φάρμακά τους. 
Μια κατάσταση που επαναλαμβάνεται καθημερινά, χωρίς να έχουν εφαρμοστεί τα μέτρα αποσυμφόρησης των φαρμακείων του ΕΟΠΥΥ που σχεδιάζει εδώ και ένα χρόνο ο Οργανισμός, όπως το σύστημα ραντεβού και η κατ’ οίκον διανομή φαρμάκων. Παράλληλα, καθυστερήσεις παρατηρούνται και στο Σύστημα Ηλεκτρονικής Προέγκρισης (ΣΗΠ) των πολύ ακριβών και καινοτόμων φαρμάκων.
Το φαρμακείο του ΕΟΠΥΥ που βρίσκεται στη Λεωφόρο Αλεξάνδρας είναι και το πλέον πολύπαθο. Το κεντρικό του σημείο και το γεγονός ότι γειτνιάζει με το αντικαρκινικό «Αγιος Σάββας» και το Κέντρο Ημερήσιας Νοσηλείας «Ν. Κούρκουλος» είναι οι κυριότεροι λόγοι που το κάνουν … περιζήτητο. Από αυτό το φαρμακείο δημοσίευσε φωτογραφίες από την ουρά της ντροπής προχθές η ΕΛΛΟΚ. Σύμφωνα με την Ομοσπονδία, περίμεναν τα φάρμακά τους 130 ασθενείς, οι περισσότεροι όρθιοι μέσα στο μικρό διαθέσιμο χώρο που υπάρχει μπροστά στο γκισέ, στον εξωτερικό χώρο ή στο δρόμο, καθώς το φαρμακείο της Αλεξάνδρας έχει πολύ μικρό χώρο αναμονής. Μάλιστα, για την πολύωρη αναμονή δεν υπάρχει ούτε καν τουαλέτα για τον κόσμο, παρά μόνο για το προσωπικό. Ενας μόνο υπάλληλος εξυπηρετούσε τους ταλαιπωρημένους ασθενείς και σε ερώτηση των ασφαλισμένων απάντησε «τι θέλετε να σας κάνω; Πήραν τρεις υπαλλήλους από το φαρμακείο».
Η ΕΛΛΟΚ διερωτάται εάν «έχει αναλογισθεί η διοίκηση του ΕΟΠΥΥ τι σημαίνει να είσαι ασθενής σε θεραπεία και να στέκεσαι 2 και 3 ώρες όρθιος για να εκτελέσεις μια συνταγή; Το ότι οι ασφαλισμένοι ασθενείς έχουν πληρώσει με τις εισφορές τους στα ασφαλιστικά ταμεία και τη φορολογία τους το δικαίωμα να έχουν υγειονομική περίθαλψη; Οτι μεταξύ των δικαιωμάτων των ασθενών είναι και ο σεβασμός του χρόνου του ασθενούς; Το κόστος τού να είσαι συγγενής ή φίλος και να έχεις πάρει άδεια από τη δουλειά σου για να εξυπηρετήσεις τον ασθενή; Για να μη μιλήσουμε για την παντελή απουσία χρήσης της τεχνολογίας για την καταγραφή των εξερχομένων φαρμάκων…».
Πριν από ένα χρόνο ο Ελεύθερος Τύπος είχε παρουσιάσει το σχεδιασμό του ΕΟΠΥΥ ως προς την αποσυμφόρηση των φαρμακείων του Οργανισμού. Ενα από αυτά ήταν η έναρξη συστήματος ραντεβού ώστε να μην περιμένει ο ασθενής επί ώρες στις ουρές αλλά να έχει συγκεκριμένη ώρα που πρέπει να περάσει να πάρει το φάρμακό του. Ακόμη δεν έχει γίνει τίποτα προς αυτή την κατεύθυνση. Πηγές από την τωρινή διοίκηση του Οργανισμού αναφέρουν ότι είναι υπό επεξεργασία το σύστημα ραντεβού, χωρίς όμως να υπάρχει σαφές χρονοδιάγραμμα.
Κάπως έτσι προχωρά και η διαδικασία με την κατ’ οίκον διανομή φαρμάκων σε ασθενείς που δεν έχουν τη δυνατότητα να μετακινηθούν. Μέχρι σήμερα υπάρχει η δυνατότητα να παραλαμβάνουν στο σπίτι οι ασθενείς τα φάρμακά τους, ωστόσο επωμίζονται οι ίδιοι με το κόστος του ταχυδρομείου. Το «στοίχημα» για τον ΕΟΠΥΥ και το υπουργείο Υγείας είναι να τα παραλαμβάνουν εντελώς δωρεάν. Το μέτρο αυτό είναι και εκείνο που φαίνεται να προχωρά λίγο πιο γρήγορα από τον ΕΟΠΥΥ.
Σύμφωνα με πληροφορίες, μάλιστα, χθες είχαν στον Οργανισμό σύσκεψη για αυτό το θέμα. Η διαδικασία παράδοσης των φαρμάκων θα γίνεται μέσω εταιριών κούριερ κατά πάσα πιθανότητα και το πρόγραμμα διανομής θα ξεκινήσει πιλοτικά τον πρώτο καιρό.

Κωλύματα στο Σύστημα Ηλεκτρονικής Προέγκρισης

Προβλήματα και καθυστερήσεις παρατηρούνται στο Σύστημα Ηλεκτρονικής Προέγκρισης φαρμάκων υψηλού κόστους, που επίσης αποτελεί έναν από τους άξονες του ΕΟΠΥΥ για την αποσυμφόρηση των φαρμακείων του. Παρόλο που το σύστημα έχει τεθεί σε λειτουργία, υπάρχουν πολλές και σοβαρές καταγγελίες για καθυστερήσεις. Οπως εξηγεί ο γραμματέας του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΛΛΟΚ, Γιώργος Καπετανάκης, τα δημόσια νοσοκομεία δεν έχουν ούτε το απαραίτητο προσωπικό ούτε τον απαραίτητο εξοπλισμό για αυτή τη διαδικασία, η οποία καταλήγει δαιδαλώδης. 


Ο θεράπων ιατρός πρέπει να υποβάλλει ηλεκτρονικά και σκαναρισμένα όλα τα δικαιολογητικά του ασθενούς που χρειάζονται φάρμακο με έγκριση. Στη συνέχεια πρέπει να εγκριθεί από τρεις γιατρούς του Δημοσίου για να πάει στον ΕΟΠΥΥ και να δοθεί η εντολή στα φαρμακεία. 
Οι γιατροί βέβαια μπορεί να μην ασχοληθούν με την έγκριση καθώς δε λαμβάνουν και καμία αποζημίωση για αυτή τη διαδικασία, σύμφωνα με τον κ. Καπετανάκη, με αποτέλεσμα να υπάρχει καθυστέρηση στο να βρεθούν οι τρεις γιατροί που τελικά θα εγκρίνουν. «Ανά τρεις θεραπείες χρειάζεται ο ασθενής να κάνει την ίδια διαδικασία της προέγκρισης. 
Εχω πολλές καταγγελίες που να έχει φτάσει η ώρα να υποβληθούν στη θεραπεία τους και να μην έχει εγκριθεί το φάρμακο. Αρα αναγκάζονται να καθυστερήσουν τη θεραπεία τους», λέει ο κ. Καπετανάκης. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς ένας στους δύο που επισκέπτονται τα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ χρειάζεται προέγκριση.
Στη γλώσσα των αριθμών
34 φαρμακεία ΕΟΠΥΥ λειτουργούν σε όλη την Ελλάδα (2 δημιουργήθηκαν το 2018), τα 10 είναι στην Αττική
80.000 ασφαλισμένοι και 4.500 ανασφάλιστοι εξυπηρετούνται το μήνα από τα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ
1 δισ. ευρώ και πλέον είναι η ετήσια δαπάνη των φαρμάκων που διακινούνται από τα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ.
πηγή: Ελεύθερος Τύπος
https://ellok.org/hemacancer/