Mαθήματα απόκτησης φορολογικής συνείδησης από τη νέα σχολική χρονιά στους μαθητές του Δημοτικού!
Η νέα σχολική χρονιά φέρνει μαζί της καινοτόμες εκπαιδευτικές δράσεις που αποσκοπούν στη διαμόρφωση φορολογικής ηθικής και στην καλλιέργεια μιας κουλτούρας συμμόρφωσης στις φορολογικές υποχρεώσεις.
Για πρώτη φορά, η έννοια της φορολογίας εισάγεται στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, κάνοντας ένα σημαντικό βήμα προς την εκπαίδευση των μελλοντικών πολιτών. Οι μαθητές των δημοτικών σχολείων θα έχουν την ευκαιρία να εξοικειωθούν με τις βασικές αρχές της φορολογίας, κάτι που αποτελεί θεμελιώδη παράμετρο για την οικοδόμηση μιας κοινωνίας με αυξημένη φορολογική συνείδηση.
Το νέο πρόγραμμα, που αναπτύσσεται από το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών σε συνεργασία με την ΑΑΔΕ και το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, θα περιλαμβάνει τη δημιουργία εξειδικευμένων εργαστηρίων δεξιοτήτων με έμφαση στη φορολογική εκπαίδευση. Ο στόχος είναι η ενίσχυση της κατανόησης των μαθητών σχετικά με τους φόρους, τη λειτουργία τους και τη σημασία τους για το κοινωνικό σύνολο. Από τη Β’ Δημοτικού, οι μαθητές θα έρθουν σε επαφή με βασικές έννοιες όπως τι είναι οι φόροι, ποιος τους πληρώνει και ποιος τους συλλέγει, αλλά και γιατί οι φόροι είναι απαραίτητοι για τη χρηματοδότηση των δημόσιων αγαθών και υπηρεσιών.
Η εκπαιδευτική αυτή πρωτοβουλία δεν περιορίζεται μόνο στη διδασκαλία των τεχνικών πλευρών της φορολογίας. Επιχειρεί να εισαγάγει τους μαθητές σε ένα σύστημα αξιών και αρχών, όπως η δικαιοσύνη, η υπευθυνότητα και η κοινωνική αλληλεγγύη. Μέσα από τις δραστηριότητες των εργαστηρίων, οι μαθητές θα μάθουν να εκτιμούν τη σημασία της φορολογικής συμμόρφωσης και να αναγνωρίζουν την ευθύνη τους ως μελλοντικοί πολίτες. Ερωτήματα όπως «Ποιος πληρώνει για το σχολείο μου;», «Τι είναι ο ΦΠΑ που πληρώνουμε στα προϊόντα;» και «Πώς οι φόροι βοηθούν τη χρηματοδότηση των δημόσιων υποδομών;» θα βρουν απαντήσεις μέσα από διαδραστικά μαθήματα και πρακτικές ασκήσεις.
Το εκπαιδευτικό αυτό πρόγραμμα θα ξεκινήσει πιλοτικά κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους 2024-2025, με πλήρη εφαρμογή να προβλέπεται από τη σχολική χρονιά 2025-2026. Ήδη έχουν γίνει προετοιμασίες και έρευνες μεταξύ των εκπαιδευτικών από το 2016, οι οποίες δείχνουν ότι η συντριπτική πλειοψηφία είναι έτοιμη να υποστηρίξει ενεργά την εισαγωγή αυτού του προγράμματος στη σχολική καθημερινότητα. Από έρευνα που διεξήχθη σε 1.871 εκπαιδευτικούς, το 85% δήλωσε ότι θεωρεί τη φορολογική εκπαίδευση απαραίτητη και είναι πρόθυμο να συμβάλλει στην υλοποίησή της. Μάλιστα, το 95% των εκπαιδευτικών πιστεύει ότι η φορολογική συνείδηση είναι ζήτημα παιδείας και πρέπει να καλλιεργηθεί από νωρίς, ενώ το 93% θεωρεί ότι τα εκπαιδευτικά προγράμματα αυτού του τύπου θα θέσουν θεμέλια για ένα πιο βιώσιμο και δικαιότερο φορολογικό σύστημα στο μέλλον.
Ωστόσο, το εγχείρημα αυτό δεν είναι χωρίς προκλήσεις. Οι πολλαπλές οικονομικές κρίσεις που έχουν πλήξει τη χώρα τα τελευταία 15 χρόνια έχουν δημιουργήσει ένα περιβάλλον όπου οι νέοι έρχονται αντιμέτωποι από νωρίς με τις αρνητικές επιπτώσεις ενός περίπλοκου και συχνά άδικου φορολογικού συστήματος. Παρά τις δυσκολίες, η κυβέρνηση επιδιώκει να ανατρέψει αυτή την κατάσταση μέσω της εκπαίδευσης, προσφέροντας στα παιδιά τις γνώσεις και τα εργαλεία που χρειάζονται για να κατανοήσουν καλύτερα τη σημασία της φορολογίας και της φορολογικής συμμόρφωσης.
Η προσέγγιση του θέματος θα είναι πρωτίστως παιδαγωγική και προσαρμοσμένη στις ανάγκες και τις αντιληπτικές ικανότητες των μαθητών. Τα εργαστήρια δεξιοτήτων θα σχεδιαστούν με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι διασκεδαστικά και ελκυστικά, χρησιμοποιώντας μεθόδους που θα κάνουν τη μάθηση πιο προσιτή και ενδιαφέρουσα. Στόχος είναι να εμπνεύσουν τους μαθητές να ασχοληθούν με τα φορολογικά θέματα μέσα από δημιουργικές δραστηριότητες, προσφέροντάς τους μια ρεαλιστική εικόνα του πώς οι φόροι επηρεάζουν την καθημερινότητά τους και το μέλλον τους.