Το σχέδιο της ΑΑΔΕ για τους ελέγχους και τη διαδικασία επιστροφών φόρου – Όσα προβλέπει
Ένα ιδιαίτερα φιλόδοξο, αλλά όχι πέρα από τις δυνατότητές του σχέδιο παρουσίασε η ΑΑΔΕ σχετικά με τους ελέγχους και τη διαδικασία επιστροφών φόρου προς τους δικαιούχους.
Μεταξύ αυτών προβλέπεται η επίτευξη του στόχου που τίθεται, ενώ επίσης αναφέρεται ότι μία βασική επιδίωξη είναι τα χρέη που δημιουργούνται να είναι μικρότερα από αυτά που εισπράττονται μέσω των ελέγχων.
Επίσης, τίθεται ψηλά ο πήχης όσον αφορά την εισπραξιμότητα και σημειώνεται ότι, τουλάχιστον για τους βασικούς φόρους, αυτή πρέπει να είναι πάνω από 85%. Παράλληλα, αναφέρεται ότι επιδιώκεται το 95% των διαδικασιών επιστροφών φόρων να είναι αυτοματοποιημένο.
Βασική επιδίωξη της ΑΑΔΕ, εκτός των άλλων, είναι η αύξηση των δημόσιων εσόδων σε τέτοιο ποσοστό που θα μπορεί να δημιουργήσει επιπλέον δημοσιονομικό χώρο, ώστε να δοθεί η δυνατότητα για επιπλέον κοινωνικές παροχές. Παράλληλα, η ΑΑΔΕ θεσμοθετεί την πραγματοποίηση ετήσιας έρευνας για την ικανοποίηση των συναλλασσόμενων, με σκοπό τη βελτίωση της εξυπηρέτησης φυσικών και νομικών προσώπων.
Ένας από τους βασικούς στόχους είναι οι ετήσιες εισπράξεις από φορολογικούς ελέγχους να υπερκαλύπτουν το κόστος ελέγχου τουλάχιστον κατά 5 φορές.
Βασική επιδίωξη της ΑΑΔΕ, εκτός των άλλων, είναι η αύξηση των δημόσιων εσόδων σε τέτοιο ποσοστό που θα μπορεί να δημιουργήσει επιπλέον δημοσιονομικό χώρο, ώστε να δοθεί η δυνατότητα για επιπλέον κοινωνικές παροχές. Παράλληλα, η ΑΑΔΕ θεσμοθετεί την πραγματοποίηση ετήσιας έρευνας για την ικανοποίηση των συναλλασσόμενων, με σκοπό τη βελτίωση της εξυπηρέτησης φυσικών και νομικών προσώπων.
Ένας από τους βασικούς στόχους είναι οι ετήσιες εισπράξεις από φορολογικούς ελέγχους να υπερκαλύπτουν το κόστος ελέγχου τουλάχιστον κατά 5 φορές.
Συγκεκριμένα, με απόφαση του διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργου Πιτσιλή, καθορίζονται οι νέοι βασικοί δείκτες της φορολογικής διοίκησης ως εξής:
- Επίτευξη του ετήσιου στόχου εσόδων σε ποσοστό 100%.
- Σταδιακή αύξηση, κατ’ έτος, του ποσοστού συνολικών εσόδων της ΑΑΔΕ ως προς το ΑΕΠ.
- Το ποσοστό εμπρόθεσμων πληρωμών για τον φόρο εισοδήματος (ΦΠ και ΝΠ), τον ΦΠΑ και τον ΕΝΦΙΑ (βάσει δηλώσεων) να ανέρχεται τουλάχιστον στο 85%.
- Σταδιακή αύξηση, κατ’ έτος, του ποσοστού εισπράξεων έναντι πραγματικών ληξιπρόθεσμων οφειλών.
- Βελτίωση, κατ’ έτος, του επιπέδου ικανοποίησης των συναλλασσόμενων με την ΑΑΔΕ, με έτος βάσης τη μέτρηση του 2024.
- Αυτοματοποιημένη διεκπεραίωση των αιτημάτων επιστροφής φόρων σε ποσοστό άνω του 95%.
- Το ποσοστό των διασαφήσεων που εκκαθαρίζονται μέσα σε μία ώρα, στις εισαγωγές και στις εξαγωγές, να ανέρχεται τουλάχιστον στο 70%.
- Σταδιακή αύξηση, κατ’ έτος, του ποσοστού των ελεγκτών βεβαίωσης ως προς το συνολικό προσωπικό της Φορολογικής Διοίκησης.
- Το ποσοστό εκπαίδευσης του ανθρώπινου δυναμικού να ανέρχεται τουλάχιστον στο 20%.
- Σταδιακή μείωση, κατ’ έτος, των απλήρωτων και ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του Οργανισμού.
Παράλληλα, προχωρούν οι διαδικασίες για τη θέσπιση δεικτών αποτελεσματικότητας του ελεγκτικού μηχανισμού, καθώς και για την υιοθέτηση σταδιακής μείωσης του κενού ΦΠΑ (VAT GAP).
Πιο συγκεκριμένα, αυτό προβλέπει:
- Σταδιακή μείωση, κατ’ έτος, του κενού φόρου στα καπνικά προϊόντα.
- Οι ετήσιες εισπράξεις από φορολογικούς ελέγχους να υπερκαλύπτουν το κόστος ελέγχου τουλάχιστον κατά 5 φορές. Στις εισπράξεις από ελέγχους περιλαμβάνονται οι εισπράξεις από κάθε μορφή φορολογικού ελέγχου, και στο κόστος ελέγχου περιλαμβάνονται το κόστος μισθοδοσίας και οι λοιπές δαπάνες για τη διενέργεια των ελέγχων.
- Σταδιακή αύξηση, κατ’ έτος, της μέσης εισπραξιμότητας από φορολογικούς ελέγχους σε σχέση με τη βεβαίωση.
- Σταδιακή μείωση, κατ’ έτος, του πλήθους των υποθέσεων φορολογικού ελέγχου για τις οποίες έγινε προσφυγή στη ΔΕΔ, σε σχέση με τις συνολικές υποθέσεις που ελέγχθηκαν.
- Το 5% του πλήθους των μερικών επιτόπιων ελέγχων πρόληψης του τρέχοντος έτους να διενεργείται σε φορολογούμενους με παραβατική συμπεριφορά.
- Το ποσοστό των τελωνειακών ελέγχων δίωξης με διαπίστωση παράβασης, σε σχέση με το συνολικό πλήθος των τελωνειακών ελέγχων δίωξης, να ανέρχεται τουλάχιστον στο 7%.
- Το ποσοστό των εκ των υστέρων ελέγχων από τα Τελωνεία και τις ΕΛΥΤ με διαπίστωση παράβασης, σε σχέση με το συνολικό πλήθος των εκ των υστέρων ελέγχων, να ανέρχεται τουλάχιστον στο 20%.
- Το ποσοστό των ελέγχων εξαγωγών να κυμαίνεται από 3% έως 5% και το ποσοστό των ελέγχων εισαγωγών από 15% έως 30%.
- Σταδιακή αύξηση, κατά 1% ετησίως, του ποσοστού των εκδοθέντων Δελτίων Χημικής Ανάλυσης εντός 30 ημερολογιακών ημερών.
- Το ποσοστό των συμμορφούμενων επιχειρήσεων παρασκευής, χρήσης και διακίνησης χημικών ουσιών και προϊόντων με την ισχύουσα νομοθεσία να ανέρχεται σε ποσοστό μεγαλύτερο του 96% στο σύνολο των ελεγχόμενων επιχειρήσεων, μετά την παρέλευση ενός τριμήνου από τον έλεγχο.
Επίσης, για σκοπούς μέτρησης του δείκτη «Βελτίωση, κατ’ έτος, του επιπέδου ικανοποίησης των συναλλασσόμενων με την ΑΑΔΕ», καθιερώνεται ετήσια έρευνα ικανοποίησης συναλλασσόμενων.
newsbeast.gr
newsbeast.gr