Πώς τα τσουρέκια του Τερκενλή έγιναν σήμα κατατεθέν για τη Θεσσαλονίκη - THERMISnews.gr

Τελευταία Νέα:

Πώς τα τσουρέκια του Τερκενλή έγιναν σήμα κατατεθέν για τη Θεσσαλονίκη



Βρίσκεται στην πιο χαρακτηριστική και πολυσύχναστη γωνιά ολόκληρης της Θεσσαλονίκης. Μπροστά του δίνονται ραντεβού, αποτελεί σημείο συνάντησης, ενώ στις βιτρίνες του πάντα σταματάς για να χαζέψεις. Η μυρωδιά που αναδύεται είναι χαρακτηριστική. Ξέρεις ακριβώς τι ψήνεται και σίγουρα το έχεις δοκιμάσει, αφού αποτελεί ένα από τα πιο γνωστά γλυκά της Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για το τσουρέκι Τερκενλή του ομώνυμου ζαχαροπλαστείου, η λειτουργία του οποίου άρχισε το μακρινό 1948.
Οι εργαζόμενοι του «Modern» - Καθισμένος κάτω στη μέση ο Σταύρος Τερκενλής

Στην πραγματικότητα, όμως, όλα ξεκίνησαν λίγο νωρίτερα, το 1926, όταν ο νεαρός Σταύρος Τερκενλής, που ήταν προσφυγόπουλο από το Ικόνιο της Μικράς Ασίας, ξεκινάει να εργάζεται σε ηλικία 12 ετών σε ένα από τα κεντρικότερα και πιο γνωστά αρτοζαχαροπλαστεία στη Θεσσαλονίκη εκείνη την εποχή, στο «Modern». 

Εκεί έμεινε για είκοσι χρόνια, μέχρι που αποφάσισε να ανοίξει τη δική του επιχείρηση στο σημείο όπου βρίσκεται ακόμα το πιο γνωστό κατάστημα «Τερκενλή», στη συμβολή των οδών Αριστοτέλους και Τσιμισκή.Οι εργαζόμενοι του «Modern» - Καθισμένος κάτω στη μέση ο Σταύρος Τερκενλής


Το 1988, μετά από 40 χρόνια, τα ηνία της επιχείρησης αναλαμβάνει ο Παύλος Τερκενλής, κοντά μάλιστα στη βούληση των γονιών του, οι οποίοι τον παρότρυναν να ακολουθήσει διαφορετική επαγγελματική πορεία από αυτήν που είχαν διαγράψει εκείνοι. Ο ίδιος «άνθισε» την επιχείρηση σε μία αλυσίδα ιδιόκτητων και συνεργαζόμενων καταστημάτων, δημιουργώντας έτσι ένα brand name γύρω από τον «Τερκενλή». Πλέον, υπάρχουν δεκάδες καταστήματα στην Ελλάδα, ενώ γίνονται εξαγωγές και στο εξωτερικό.

Το κλασικό τσουρέκι του «Τερκενλή» είχε καθιερωθεί από νωρίς ως η σπεσιαλιτέ του καταστήματος, όπως αναφέρει στη Voria.gr ο ιδιοκτήτης της εταιρείας, Παύλος Τερκενλής. Όσο περνούσαν τα χρόνια τόσο η επιχείρηση, που βρίσκεται μέσα στην καρδιά της Θεσσαλονίκης, γνώριζε όλο και περισσότερο την αγάπη των καταναλωτών. Μάλιστα, με τα χρόνια άρχισε να διαδίδεται και ένας αστικός μύθος που θέλει τη μυρωδιά που κατακλύζει το κατάστημα στη συμβολή των δύο κεντρικών οδών να γίνεται με τρόπο... τεχνητό ή να βγαίνει από... αγωγούς ή τον εξαερισμό για να δελεάσει τους αμέριμνους περαστικούς.

Η φήμη των τσουρεκιών Τερκενλή θα απογειωθεί, πάντως, όταν τη δεκαετία του '90 ο Παύλος Τερκενλής αποφασίζει να ενώσει τα υλικά της αρτοποιίας με υλικά της ζαχαροπλαστικής για να δημιουργηθεί το τσουρέκι με επικάλυψη λευκής σοκολάτας και γέμιση κάστανο
Πήραμε ένα παραδοσιακό γλυκό, όπως είναι το τσουρέκι, και φτιάξαμε μία νέα κατηγορία προϊόντων, τα γεμιστά με κάλυψη. Αυτή τη μορφή τσουρεκιού εμείς τη λανσάραμε πρώτοι εμείς στην Ελλάδα. 
Ουσιαστικά, αναβαθμίσαμε το τσουρέκι, το εξελίξαμε σε ένα προϊόν που ήταν πολύ πιο πλούσιο σε γεύση βάζοντας τη γέμιση και την επικάλυψη
σημειώνει ο κ. Τερκενλής.

Σε ό,τι αφορά τον αστικό μύθο για την ευωδία του καταστήματος, ο ίδιος ξεκαθαρίζει πως στην πραγματικότητα η εξήγηση για το άρωμα του περιβόητου τσουρεκιού είναι σαφώς πιο απλή και ορθολογική...«Αν ζυμώσει μία νοικοκυρά στο σπίτι πέντε τσουρέκια μυρίζει όλο το σπίτι. Πολλαπλασιάστε αυτά τα τσουρέκια με μερικές χιλιάδες και θα καταλάβετε γιατί μυρίζει το κατάστημα», αναφέρει χαρακτηριστικά.



Πενταπλασιάζεται η παραγωγή των τσουρεκιών τη Μεγάλη Εβδομάδα

Την περίοδο του Πάσχα η προετοιμασία για να ανταποκριθεί η εταιρεία στις καταναλωτικές απαιτήσεις του κοινού ξεκινά από νωρίς. Καθημερινά παράγονται χιλιάδες τσουρέκια, τα οποία θα κοσμήσουν το Πασχαλινό τραπέζι τόσο εντός όσο και εκτός της Ελλάδας. Ωστόσο, όπως παραδέχεται ο κ. Τερκενλής, η κίνηση γενικά στην αγορά δεν μοιάζει με αυτή την προηγούμενων δεκαετιών. «Η κίνηση τα τελευταία χρόνια δεν κάνει τρομερές εποχικές εξάρσεις, όπως έκανε πριν 10-20 χρόνια, λόγω των οικονομικών προβλημάτων που υπάρχουν».


Η δουλειά, παρ' όλα αυτά, παραμένει ψηλά καθώς υπάρχει ιδιαίτερη προτίμηση για τα τσουρέκια «Τερκενλή» και, όπως αναφέρει ο ιδιοκτήτης της εταιρείας, «για εμάς που είμαστε πολλά χρόνια στη δουλειά αποτελούν ένα είδος σουβενίρ για τους επισκέπτες της πόλης, αλλά και για όσους ταξιδεύουν έξω από αυτήν, μεταφέροντας ένα δώρο σε συγγενείς, φίλους, νονούς, ένα δηλαδή αντιπροσωπευτικό γλυκό της πόλης». 

Σε αριθμούς, αυτή η προτίμηση στα τσουρέκια «Τερκενλή» μεταφράζεται σε πενταπλασιασμό της παραγωγής. Μάλιστα, από το Σάββατο του Λαζάρου μέχρι και την Ανάσταση, υπολογίζεται ότι η παραγωγή ξεπερνά τα 20.000 με 30.000 τσουρέκια.



Τα vegan τσουρέκια και τα καταστήματα στο εξωτερικό

Μία εταιρεία για να είναι επιτυχημένη πρέπει να εξελίσσεται και να ακολουθεί τις τάσεις της αγοράς. Για αυτό, αν και το τσουρέκι με λευκή σοκολάτα και κάστανο είναι το απόλυτο best seller, έχουν πλέον δημιουργηθεί πολλοί νέοι συνδυασμοί τσουρεκιών στα καταστήματα «Τερκνελής». 

Μεταξύ άλλων, πλέον υπάρχουν και vegan τσουρέκια με κολοκύθα και πορτοκάλι ή με κουρκουμά και παπαρουνόσπορο. «Εξελισσόμαστε με τις τάσεις της αγοράς», τονίζει ο ιδιοκτήτης της εταιρείας.



Σημειώνεται ότι η εταιρεία εξάγει τα προϊόντα της σε διάφορα μέρη του κόσμου, από τις χώρες της Ευρώπης και την Αυστραλία έως τις ΗΠΑ και τον Καναδά. 

Τα τέλη του 2019 είχε γίνει μία απόπειρα να επεκταθεί η εταιρεία στο Σίδνεϊ με το άνοιγμα ενός καταστήματος εκεί, ωστόσο δεν ευδοκίμησε. Παρόλα αυτά το brand του «Τερκνελή» παραμένει δυνατό, όπως έχει αποδειχθεί και με το πέρασμα των χρόνων, και έχει καθιερώσει δικαίως τη θέση του ως ένα κομμάτι της ιστορίας της Θεσσαλονίκης.


voria.gr - Πηγή φωτογραφιών: Αρχείο Τερκενλή