Λεμόνια και πορτοκάλια στόλιζαν ανημερα των Φώτων την εκκλησία των Βασιλικών - Πως ξεκίνησε αυτό το περίεργο έθιμο των Φώτων - THERMISnews.gr

Τελευταία Νέα:

Λεμόνια και πορτοκάλια στόλιζαν ανημερα των Φώτων την εκκλησία των Βασιλικών - Πως ξεκίνησε αυτό το περίεργο έθιμο των Φώτων



Το έθιμο των Φώτων με τα πορτοκάλια και τα λεμόνια

Ένα παμπάλαιο, ιδιαίτερο και μοναδικό έθιμο της Επανομής, των Βασιλικών αλλά και άλλων περιοχών είναι ο στολισμός του λεγόμενου «Θρόνου» με πορτοκάλια και λεμόνια για τον Αγιασμό των Υδάτων. 


Πρόκειται για τον μεγαλοπρεπή στολισμό της εικόνας της Βάπτισης του Ιησού, από τις δύο Ενορίες της περιοχής, οι οποίες στο παρελθόν, αρκετές ημέρες πριν, μετέβαιναν στη Θεσσαλονίκη και μετά τη διενέργεια πρόχειρου μειοδοτικού διαγωνισμού μεταξύ των οπωροπωλών της λαχαναγοράς, αγόραζαν τα πορτοκάλια και τα λεμόνια για να στολίσουν τον Θρόνο και να διακοσμήσουν τους ναούς. 

Την παραμονή των Θεοφανείων, ομάδα γυναικών ασχολείται με το στόλισμα του Θρόνου, ο οποίος στην κορυφή του φέρει ένα ξύλινο ομοίωμα περιστεριού που συμβολίζει το Άγιο Πνεύμα και στη μέση τον σταυρό. 


Τα πορτοκάλια και τα λεμόνια συνήθως διακοσμούνται με καρφιά από γαρύφαλλο και χρυσόσκονη. Ο «Θρόνος» τοποθετείται στο κεντρικό κλίτος του Ναού ενώ από τον πολυέλαιο κρέμεται ένα στεφάνι με χρυσωμένα πορτοκάλια, λεμόνια και χρωματιστές κορδέλες.

 Επίσης κατασκεύαζαν και ένα στεφάνι με επιχρυσωμένα λεμόνια και πορτοκάλια με το όποιο στεφάνωναν την εικόνα του Αι Γιάννη του Βαπτιστή.

 Ανήμερα των Θεοφανείων γίνεται πομπή μέχρι την κεντρική πλατεία και μπροστά από κάθε θρόνο τοποθετείται το δοχείο του Αγιασμού. Ο χώρος της πλατείας σχετίζεται με την ύπαρξη του πηγαδιού στα παλαιότερα χρόνια. 

Το μεσημέρι όσοι είχαν ασχοληθεί με την διακόσμηση του ναού, καθόταν σε κοινό τραπέζι με νηστίσιμα φαγητά.

Την επομένη, μέλη των Ενοριών αφήνουν σε κάθε σπίτι από ένα πορτοκάλι και ένα λεμόνι ως ευλογία. 


Στολίζουν και περιφέρουν το «θρόνο» 

Το έθιμο θρυλείται πως ανάγεται στα χρόνια της Οθωμανικής περιόδου και κατόπιν της αυστηροποίησης των λατρευτικών εκδηλώσεων -μετά τις εξεγέρσεις στη Χαλκιδική- οπότε συστάδες με πορτοκάλια σχημάτιζαν τον σταυρό χωρίς να είναι αυτός διακριτός, ενώ το μοίρασμα των εσπεριδοειδών στα σπίτια διευκόλυνε τις συναντήσεις. 

Άφθονοι είναι και οι συμβολισμοί των εσπεριδοειδών για πλούτο, γονιμότητα και ευμάρεια. Επιπλέον, η εύκολη κύλισή τους στο έδαφος σχετίζεται με την αξιοπλοΐα, εφόσον μιλούμε για περιοχή με ανεπτυγμένη ναυτική παράδοση. 

Μπορεί ο στολισμός του Θρόνου να αποτελεί χαρακτηριστικό της Επανομής, ωστόσο ανάλογες περιπτώσεις στολισμού των ναών με εσπεριδοειδή εντοπίζονται και στο Λιτόχωρο Πιερίας, στα Βασιλικά, στο Μελισσοχώρι, στον Χορτιάτη και βεβαίως στο Ασβεστοχώρι Θεσσαλονίκης, όπου έχουμε το παμπάλαιο έθιμο του στολισμού του Ναού του Αγίου Γεωργίου με πορτοκάλια και κλαριά από κυπαρίσσια, που συμβολίζουν την αιωνιότητα. 

Μάλιστα εντοπίζεται και το έθιμο των στολισμένων λευκών κεριών με πορτοκάλια, σύκα και το «ξάφι» (φύλλο χρυσού) για πλούτο και αφθονία. 

Η στολισμένη λαμπάδα των Θεοφανείων με πορτοκάλια, φύλλα και αποξηραμένους καρπούς απαντάται και στα Νταρνακοχώρια Σερρών, με τα λεγόμενα «κηρούδια» που ετοίμαζε και μοίραζε ο κάθε νονός στα βαφτιστήρια του.

Φωτο από τα Βασιλικά:







Πηγές
Σπύρος Κουζινόπουλος, «Έθιμα των Θεοφανείων: Ο “Θρόνος” της Επανομής», Φάρος του Θερμαϊκού. – Βιβλιογραφία: Θεοχάρης Παζαράς, «Ο στολισμός του “Θρόνου” με τα πορτοκάλια στην Επανομή κατά την εορτή των Θεοφανείων», περιοδικό «Η φωνή της Επανομής», τχ. 87, 2003. – Αθανάσιος Τσακνάκης, «Επανομή, Ιστορία -Λαογραφία», Χρονικά της Χαλκιδικής, τχ 18, 1969.

Δείτε ακόμη: