Παραλιακό μέτωπο: Τα 40 χιλιόμετρα της Μακεδονικής Ριβιέρας και η απομόνωση της Δυτικής Θεσ/νίκης (στα τέσσερα) - THERMISnews.gr

Τελευταία Νέα:

Παραλιακό μέτωπο: Τα 40 χιλιόμετρα της Μακεδονικής Ριβιέρας και η απομόνωση της Δυτικής Θεσ/νίκης (στα τέσσερα)



Η πολύπαθη, η ξεχασμένη, η αδικημένη Θεσσαλονίκη δικαιούται πάρα πολλά.
Το σχέδιο ανάπλασης του παραλιακού μετώπου Θεσσαλονίκης, δεν είναι κάτι καινούργιο.

Το θέμα επανέρχεται «ξαναζεσταμένο»...αφού οι συζητήσεις απ΄αυτού είχαν (ξανά) ξεκινήσει το 2017-18, μετά τα χρόνια των μνημονίων στα οποία και πάγωσαν οι συζητήσεις. Το περιφερειακό χωροταξικό του 2015 που ψήφισε η ΠΚΜ, προέβλεπε την ερήμωση της πόλης δυτικά με τις μετεγκαταστάσεις- λουκέτα και τους παράνομους κατά την ΕΕ χάρτες ερήμωσης εκτός ορίων υψηλής όχλησης σκανδαλωδώς, μόνο στη δυτική Θεσσαλονίκη. 

Η κοινωνία αντέδρασε σύσσωμη, με μαζικές συγκεντρώσεις πολιτών, επιχειρήσεων, βουλευτών, ευρωβουλευτών, ενώ στο περιφερειακό χωροταξικό του 2015 αποδόθηκαν χαρακτηρισμοί εμφυλίου – διχόνοιας ανατολικά- δυτικά, βορρά – νότου.



Το «ενιαίο» θαλάσσιο μέτωπο ενώ θεωρητικά και σωστά πρέπει να αφορά ισόρροπα όλη την πόλη και τη δυτική Θεσσαλονίκη, στην ουσία καταστρέφει μόνο τη δυτική. Το δήλωσαν στην αρχή δημόσια, ο Δεσπότης και ο τότε Δήμαρχος Δέλτα. Δεν είναι ενιαίο και δίκαιο το ειδικό χωρικό για το θαλάσσιο μέτωπο.

Είναι σε επίγνωση των αρμοδίων, ότι αυτό αποτελεί ένα «όχημα» για την περαιτέρω υποβάθμιση της δυτικής Θεσσαλονίκης. Αποτυπώνεται ξεκάθαρα εξάλλου, στην πρόταση που παρουσιάστηκε πρόσφατα, ότι δηλαδή το θαλάσσιο μέτωπο αφορά 40 χλμ ανατολικά και μόνο 4 χλμ δυτικά.

Ανατολικά: δεκάδες έργα, παραλία, μαρίνες, χρήσεις γης, και 2 σαφείς πολεοδομικές αναπτύξεις για προσέλκυση επενδύσεων στην Πυλαία και αγρόκτημα ΑΠΘ.

Δυτικά: ένας πεζόδρομος- ποδηλατόδρομος, καταστροφικό πολεοδομικό “φράγμα- τείχος”, μόνο 100 φορτηγών μπάζα, αντί για εμπλησμό και πλήρη εξυγίανση στο βούρκο, κλειδώνουν ολόκληρη την πόλη στα 3 χλμ.και εμποδίζουν την ανάπτυξη 400.000 κατοίκων.

Αν και οι νόμοι και η Ευρωπαϊκή Ένωση επίσημα προβλέπουν για τη δυτική Θεσσαλονίκη να μην υπάρχουν οι παράνομοι κύκλοι ερήμωσης ούτε περιορισμοί επενδύσεων και ανάπτυξης εκτός ορίων των εγκαταστάσεων υψηλής όχλησης, κάτι τέτοιο δεν περιλαμβάνεται στις παρεμβάσεις.


Η μελέτη δεν αναφέρεται καθόλου στην άρση των εμποδίων ... «Πλαγίως» σκοπεύει το σχέδιο να φέρει νέες εγκαταστάσεις υψηλής όχλησης Σεβέζο στο Καλοχώρι και την Ιωνία. Μόνο ερήμωση και βούρκος θα υπάρξει.

Οι ίδιοι φορείς προσπαθούν ακόμα και το 2021 να επιβάλλουν απόλυτα παράλογα και παράτυπα, νέο πολεοδομικό φράγμα- τείχος με ΒΙΠΕ και επιχειρηματικό πάρκο στο Καλοχώρι, -Πόντου, Διαβατά, Γαλλικό ποταμό-, μόλις στα 3 χλμ από το κέντρο της πόλης. Καταστρέφεται η προοπτική ανάπτυξης, η μοναδική διέξοδος των 400.000 κατοίκων δυτικά ενώ ταυτόχρονα στις επιχειρήσεις επιβάλλονται περιορισμοί χρήσεων γης και υποχρεωτική εισφορά σε 15% επί της αγοραίας αξίας των γηπέδων. 

Είναι ανάπτυξη; Η αναβάθμιση του παραλιακού μετώπου δεν πρέπει να παραδοθεί στις ελληνικές καλένδες. Δεν μπορεί να είναι το όνειρο της περιοχής ο περιορισμός σε πόλη λιμάνι- μέγαρο. Δεν υπάρχει αιτιολογία, ... γιατί δίνεται δώρο το επιχειρηματικό κέντρο ιδιωτικά στο λιμάνι και όχι στη δυτική Θεσσαλονίκη. Δεν λαμβάνονται μέτρα ασφαλείας εντός ορίων στις υφιστάμενες εγκαταστάσεις υψηλής όχλησης.

Δεν ξανάγινε πουθενά αλλού. Στην Αθήνα, συζήτηση γίνεται για απόσταση 100 χλμ στο Σχηματάρι.





Δίκαια οι Δήμαρχοι αναζητούν έργα για να πάρουν μπροστά οι περιοχές τους.

Είναι πολύ σημαντικό ότι υπέγραψαν για τη διόρθωση του χωροταξικού που φέρνει διχασμό βορρά- νότου και εμφύλιο δυτικά- ανατολικά με τις καταστροφικές διατάξεις: 8 Βουλευτές, 4 Ευρωβουλευτές, 5 Δήμαρχοι με 500.000, η ΠΕΔ με 70 Δήμους, 4 οικονομικοί φορείς με 70.000 μέλη και οι 471 επιχειρήσεις και ενώσεις πολιτών με 15.000 εργαζόμενους και το 50% της ΠΚΜ.

Εν κατακλείδι, το σχέδιο ενιαίου παραλιακού μετώπου Θεσσαλονίκης περιέχει απλά αποσπασματικές ανεξάρτητες παρεμβάσεις σε κάθε Δήμο. Είναι ένας "ενοποιημένος" κατάλογος παρεμβάσεων που έχει κάθε δήμος για την περιοχή του - Καλοδεχούμενες. Είναι όμως σκανδαλωδώς ετεροβαρές. Αυτό γιατί δεν περιλαμβάνει, τη διόρθωση των χωροταξικών διατάξεων που βυθίζουν την πόλη ολόκληρη και την άρση του νέο πολεοδομικού φράγματος -τείχους στο Καλοχώρι. Αυτό που ζητούν άπαντες! Δεν υπάρχει χρονοδιάγραμμα που σημαίνει στο απώτερο μέλλον και το διηνεκές και δεν υπάρχει πρόβλεψη κόστους και χρηματοδότησης.
Στην τωρινή του μορφή εξυπηρετεί καθαρά και γεωγραφικά παράνομα συμφέροντα με 2 μέτρα και 2 σταθμά. Δεν είναι ζητούμενο η διχόνοια!

Το Ενιαίο παραλιακό μέτωπο της Θεσσαλονίκης οφείλει να γίνει ενιαίο και όχι διχαστικό. Να προωθήσει πρωτίστως την αξιοποίηση των αναπτυξιακών δυνατοτήτων της Δυτικής πλευράς που τόσο πολύ έχει δοκιμαστεί την τελευταία δεκαετία, δίνοντας μια ξεχωριστή ταυτότητα σε ολόκληρη την πόλη της Θεσσαλονίκης. Δυτικά είναι ο οικονομικός πνεύμονας της Θεσσαλονίκης. Μια συνεχής παράκτια ζώνη όχι από το Καλοχώρι, αλλά από τις εκβολές των Αξιού, Αλιάκμονα ως το Αγγελοχώρι την Αγία Τριάδα, με ισόρροπα κατανεμημένη ανάπτυξη, θα αναδεικνύει τη μοναδικότητα της πόλης και χωροθετικά με έμφαση στην ενιαία θαλάσσια ακτογραμμή της. Αυτό αποτελεί τη μόνη κοινωνικά δίκαια λύση προς όφελος όλης της πόλης.

Διαφορετικά, το αφήγημα της Ριβιέρας, με τα δεκάδες αποσπασματικά έργα σε κάθε Δήμο, χωρίς χρηματοδότηση και χρόνο στο διηνεκές, από ένα θετικό έργο ανάπλασης της πόλης που θα έπρεπε να υπηρετεί, μετατρέπεται σε έργο μονομερούς ανάπτυξης και σκανδάλου των ανατολικών γηπέδων και συμφερόντων σε βάρος των δυτικών.

Και λίγα λόγια για την ιστορία...
Από το 2012 πρωτοστατήσαν οι Απόφοιτοι Αμερικανικών Πανεπιστημίων για την εξυγίανση του δυτικού θαλάσσιου μετώπου με μεγάλη και δημόσια εκδήλωση με το καραβάκι Κλειώ και τους διάσημους καθηγητές Tom Chrishman και Γ. Ζαλίδης.
Η δημοσιότητα πολύ μεγάλη: Καθημερινή, Αγγελιοφόρος, Μακεδονία, δελτία ειδήσεων! Ήταν όλοι παρόντες. Υπουργεία, βουλευτές, μέλη! Έγινε η αρχή!

Άποψη: Νέο Ρεύμα- Νέο Όραμα και 471 μεγάλες επιχειρήσεις και πολίτες.
Υπογραφές: Ν. Βιδάλης, Χ. Μπόγιας, Μ. Ναξιάδης, Ε. Νικολαίδου, Κ. Ζήσης, Ν. Φιλίππου


parallaximag