Ανέλαβε υπηρεσία ο πρώτος πιλότος τεχνητής νοημοσύνης - THERMISnews.gr

Τελευταία Νέα:

Ανέλαβε υπηρεσία ο πρώτος πιλότος τεχνητής νοημοσύνης



Για πρώτη φορά ένας αλγόριθμος πήρε θέση συγκυβερνήτη πολεμικού αεροσκάφους και τα αποτελέσματα της αποστολής του ήταν εντυπωσιακά, ανοίγοντας τον δρόμο για μια νέα επανάσταση στον τομέα της αεροπλοΐας. Υπάρχουν όμως και σοβαροί κίνδυνοι που κανείς δεν μπορεί να παραβλέψει
Από τη βάση Beale της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ στην Καλιφόρνια απογειώθηκε ένα κατασκοπευτικό αεροσκάφος U-2 Dragon Lady. Το σκάφος, που έχει κατασκευάσει η Lockheed Martin, μπορεί να πετά σε ύψος 23 χλμ., πλησιάζοντας τα όρια της γήινης ατμόσφαιρας με το Διάστημα, και να καταγράφει εικόνες υψηλής ευκρίνειας στο έδαφος.

 Ο πιλότος του, ένας σμηναγός με κωδικό όνομα «Vudu», λίγη ώρα μετά την απογείωση παρέδωσε μέρος των λειτουργιών του αεροσκάφους στον συγκυβερνήτη του. Ο σμηναγός, αλλά και το κέντρο ελέγχου της αποστολής παρακολουθούσαν με μεγάλη προσήλωση τις ενέργειες του συγκυβερνήτη, αφού ήταν η πρώτη φορά που αποκτούσε τον έλεγχο ενός πολεμικού αεροσκάφους. 

Ο συγκυβερνήτης έπρεπε να ελέγχει τα συστήματα εντοπισμού πυραυλικών συστημάτων στο έδαφος αλλά και πυραύλων που έχουν ήδη εκτοξευτεί εναντίον το U-2 και να δρα αναλόγως. Επρόκειτο για μια δοκιμαστική αποστολή στην οποία ο συγκυβερνήτης εκτέλεσε τα καθήκοντα του με απόλυτη επιτυχία γράφοντας το όνομα του στην ιστορία αφού πρόκειται για ένα σύστημα τεχνητής νοημοσύνης… 

Ποιος είναι και γιατί υπάρχει

Το όνομα του αλγόριθμου είναι Artuμ, με τους νονούς του να θέλουν να δημιουργήσουν μια παραλλαγή του ονόματος του διάσημου ανδροειδούς R2-D2 από το κινηματογραφικό σύμπαν του Πολέμου των Αστρων. Οπως αναφέρει σε δημοσίευμά της η εφημερίδα Telegraph, η δημιουργία του Artuμ βασίστηκε στον μZero, έναν αλγόριθμο που αναπτύχθηκε από τη βιομηχανία των videogames για να αντιμετωπίζει ανθρώπους στο σκάκι. 

«Γνωρίζουμε ότι για να πολεμήσουμε και να νικήσουμε στις μάχες του κοντινού μέλλοντος με ισοδύναμους αντιπάλους θα πρέπει να διαθέτουμε ισχυρό ψηφιακό πλεονέκτημα. Η τεχνητή νοημοσύνη θα παίξει κρίσιμο ρόλο στην απόκτηση αυτού του πλεονεκτήματος. Πρέπει να επιταχύνουμε αυτή τη διαδικασία και αυτό συμβαίνει μόνο όταν οι άνθρωποι στην πολεμική μας αεροπορία καταφέρνουν να υπερβούν τα όρια που μέχρι τότε θεωρούσαμε αξεπέραστα» δηλώνει ο πτέραρχος Τσαρλς Μπράουν, Αρχηγός του Επιτελείου της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ.


«Ο Artuμ, όπως κάθε πιλότος, έχει δικές του ξεχωριστές ικανότητες αλλά και αδυναμίες. Πρέπει να κατανοήσουμε πού πλεονεκτεί και πού όχι, για να προετοιμάσουμε τόσο την τεχνητή νοημοσύνη όσο και τους ανθρώπους στη νέα εποχή των αλγοριθμικών πολεμικών αναμετρήσεων. Είτε θα κάνουμε την επιστημονική φαντασία πραγματικότητα είτε θα εξαφανιστούμε» ανέφερε σε ανάρτησή του στα κοινωνικά δίκτυα ο Γουίλ Ρόπερ, στέλεχος της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ. 


Ο Λευκός Οίκος έχει εγκρίνει την ανάπτυξη τέτοιων συστημάτων, γνωρίζοντας ότι Κίνα και Ρωσία αναπτύσσουν εδώ και καιρό τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης για στρατιωτικούς σκοπούς και σε ορισμένους τομείς έχουν κάνει μεγαλύτερες προόδους από τις ΗΠΑ. Αν και επισήμως δεν έχει γίνει γνωστό αν Κίνα και Ρωσία έχουν δημιουργήσει πιλότους τεχνητής νοημοσύνης, θεωρείται πολύ πιθανό να το έχουν κάνει και να πραγματοποιούν μυστικές δοκιμές τους.

 Οι φόβοι

Όπως συμβαίνει με κάθε ηλεκτρονικό σύστημα, όσο προηγμένο και αν είναι, έτσι και με τους πιλότους τεχνητής νοημοσύνης ο κίνδυνος που ελλοχεύει είναι να καταφέρει κάποιος κακόβουλος να αποκτήσει τον έλεγχό τους. Οι συνέπειες σε μια τέτοια περίπτωση θα είναι ανυπολόγιστες και ανεξέλεγκτες. Οι φόβοι αυτοί διατυπώνονται εν μέσω της κρίσης που έχει ξεσπάσει τις τελευταίες εβδομάδες μετά την επίθεση από χάκερ που δέχτηκε η εταιρεία που παρέχει τα συστήματα ασφαλείας στα ηλεκτρονικά συστήματα σε υπουργεία, αλλά και κυβερνητικούς οργανισμούς των ΗΠΑ, ανάμεσα τους και το FBI.

 Οι χάκερ απέκτησαν πρόσβαση σε αυτά τα προγράμματα και στη συνέχεια, γνωρίζοντας πού και πώς να χτυπήσουν, επιτέθηκαν στο υπουργείο Οικονομικών και το υπουργείο Εμπορίου των ΗΠΑ, αποκτώντας πρόσβαση στα ηλεκτρονικά τους ταχυδρομεία. Κανείς δεν θέλει να σκέφτεται τι μπορεί να συμβεί αν κάποιος καταφέρει να πάρει τον έλεγχο ενός πολεμικού αεροσκάφους που πιλοτάρει ένας αλγόριθμος.

 Επιπλέον, όπως συμβαίνει συνήθως, οι τεχνολογίες που αναπτύσσονται για λογαριασμό του στρατού περνούν αργά ή γρήγορα και στον ιδιωτικό τομέα. Έτσι, αργά ή γρήγορα η τεχνητή νοημοσύνη θα περάσει και στα επιβατηγά αεροσκάφη, οπότε οι κίνδυνοι κακόβουλης παρέμβασης ή ακόμη και δυσλειτουργίας προκαλούν επιπλέον ανησυχίες.