Έρευνα ΑΠΘ: Δορυφόρος παρακολουθεί την αέρια ρύπανση των πλοίων - THERMISnews.gr

Τελευταία Νέα:

Έρευνα ΑΠΘ: Δορυφόρος παρακολουθεί την αέρια ρύπανση των πλοίων



Μία νέα έρευνα του ΑΠΘ αλλάζει τα δεδομένα στην παρακολούθηση της ρύπανσης που παράγεται από τα πλοία, αφού για πρώτη φορά ένας δορυφόρος μπορεί να ξεχωρίσει από το διάστημα τη ρύπανση μεμονωμένων πλοίων και μάλιστα μέσα σε λίγες ώρες από το πέρασμά τους.
Μέχρι σήμερα η χωρική ανάλυση και η ποιότητα των μετρήσεων από δορυφόρους παρατήρησης της Γης επέτρεπαν μόνο τον εντοπισμό των επιπέδων αέριας ρύπανσης που παράγεται από πολλά πλοία σε διάστημα μηνών ή ετών πάνω από πολυσύχναστες θαλάσσιες οδούς.

O Αριστείδης Γεωργούλιας, Μεταδιδακτορικός Ερευνητής του Τομέα Μετεωρολογίας και Κλιματολογίας του Τμήματος Γεωλογίας του ΑΠΘ, μίλησε στο Ράδιο Θεσσαλονίκη και στην εκπομπή «Εφαρμογή Θεσσαλονίκη» για την πρωτοποριακή αυτή έρευνα.

«Αυτό που κάναμε εμείς ήταν να μελετήσουμε χάρτες παγκόσμιους διοξειδίου του αζώτου για ένα ολόκληρο χρόνο και εντοπίσαμε κάποιες περιοχές όπου υπήρχαν κάποιοι σχηματισμοί που έμοιαζαν με ίχνη πλοίων. 
Οπότε αυτό που κάναμε ήταν να ξεχωρίσουμε κάποιες συγκεκριμένες μέρες, να βρούμε ποιες είναι οι πιο κατάλληλες και στοχεύσαμε στις 2 Ιουλίου 2018 στην θαλάσσια περιοχή μεταξύ της Σικελίας και της Πελοποννήσου και αυτό γιατί οι καιρικές συνθήκες ήταν ιδανικές για τον εντοπισμό ιχνών πλοίων, οι άνεμοι στην περιοχή ήταν πολύ ήπιοι, η σχετική θέση του δορυφόρου με την γη ήταν τέτοια ώστε η ανακλαστικότητα να είναι η μεγαλύτερη που βοηθάει στον εντοπισμό τοπικών πηγών και επίσης ο ουρανός ήταν καθαρός. Η μέθοδος που έχει αναπτυχθεί πλέον εφαρμόζεται και σε άλλες μέρες και σε άλλες περιοχές».

Για πρώτη φορά συμβαίνει ο δορυφόρος να εντοπίζει τους αέριους ρύπους ενός μεμονωμένου πλοίου, αναφέρει ο κος Γεωργούλιας.

«Τα πλοία περνώντας άφηναν έναν θύσανο και με το πέρασμα του ο δορυφόρος μπόρεσε και εντόπισε αυτούς του θυσάνους. Αυτό γίνεται για πρώτη φορά καθότι μέχρι τώρα, τόσο λόγο της ποιότητας των δορυφορικών μετρήσεων όσο και λόγω της χωρικής ανάλυσης που είχαν οι δορυφορικές παρατηρήσεις μπορούσαμε να δούμε το διοξείδιο του αζώτου πάνω από πολυσύχναστες θαλάσσιες οδούς μόνο αφού μεσοποιούσαμε σε επίπεδο μηνών ή ετών τις παρατηρήσεις. Τώρα μπορέσαμε και τις είδαμε λίγες ώρες αφού εκπέμφθηκαν. Το πήγαμε και ένα βήμα πιο πέρα, διότι χρησιμοποιήσαμε δεδομένα από το σύστημα αυτόματης αναγνώρισης των πλοίων όπου μας δίνει την θέση των πλοίων. 

Αυτό που παρατηρήσαμε ήταν ότι οι θέσεις των πλοίων δεν συνέπιπταν με τους σχηματισμούς του διοξειδίου του αζώτου που βλέπαμε. Προφανώς από τους ανέμους αυτός ο θύσανος μεταφέρεται για κάποια χιλιόμετρα. Οπότε λαμβάνοντας υπόψη την ταχύτητα του ανέμου αναπτύξαμε μια κατάλληλη μέθοδο και μπορέσαμε να προβλέψουμε απόλυτα το που θα έπρεπε να είναι ο θύσανος την στιγμή που πέρασε ο δορυφόρος. Άρα έτσι μπορούσαμε να πούμε ότι αυτό που βλέπουμε οφείλεται σε συγκεκριμένα πλοία".

Ακούστε το απόσπασμα της εκπομπής εδώ:



Σύμφωνα με την έρευνα τα μεγάλα εμπορικά πλοία είναι αυτά που είναι περισσότερα ρυπογόνα, όπως τα τάνκερ και τα κοντέινερ μήκους μεγαλύτερο των 200 μέτρων και οφείλεται στα καύσιμα τα οποία χρησιμοποιούν.

«Η διεθνής ναυσιπλοΐα είναι υπεύθυνη για το 13% των παγκόσμιων εκπομπών αζωτούχων ενώσεων. Αυτό έχει αντίκτυπο σε πρόωρους θανάτους. Το διοξείδιο του αζώτου είναι ένας βασικός δείκτης ποιότητας του αέρα. Η επίπτωσή του είναι κυρίως στην ανθρώπινη υγεία. 

Μέχρι τώρα για να δει κάποιος τι εκπέμπει ένα πλοίο θα έπρεπε ή να πάει στο ίδιο το πλοίο και να κάνει επιτόπια μέτρηση είτε να χρησιμοποιήσει κάποια μέθοδο τηλεπισκόπησης, δηλαδή από κάποια κοντινή απόσταση να μετρήσει την ρύπανση που παράγει ο θύσανος του πλοίου και σε πολλές περιπτώσεις χρησιμοποιήθηκαν drone ή μικρά αεροσκάφη.

Όπως καταλαβαίνεται το να μπορούμε να δούμε την ρύπανση από ένα πλοίο και να την ποσοτικοποιήσουμε, έρχεται να προσθέσει ακόμα ένα εργαλείο στην φαρέτρα για να δούμε πόσο ρυπαίνει ένα πλοίο ή όχι και μάλιστα χωρίς κόστος».

Οι τιμές του διοξειδίου του αζώτου (ΝΟ2) που παράχθηκαν από τα πιο ρυπογόνα πλοία ή από συστάδες πλοίων είναι συγκρίσιμες με αυτές που συναντιούνται πάνω από τοπικές πηγές ρύπανσης στην ξηρά (π.χ. πάνω από εργοστάσια). Μελλοντικά αναμένεται η εφαρμογή της μεθόδου σε μεγαλύτερες κλίμακες.

Στην έρευνα συμμετέχει ο Τομέας Μετεωρολογίας και Κλιματολογίας του Τμήματος Γεωλογίας του ΑΠΘ και συγκεκριμένα ο Δρ Αριστείδης Κ. Γεωργούλιας και ο Καθηγητής Πρόδρομος Ζάνης. Επίσης, συμμετέχει το Βασιλικό Μετεωρολογικό Ινστιτούτο της Ολλανδίας (ΚΝΜΙ), το Πανεπιστήμιο του Wageningen (WUR) της Ολλανδίας, η Επιθεώρηση Ανθρώπινου Περιβάλλοντος και Μεταφορών (ILT) της Ολλανδίας και το Πανεπιστήμιο Επιστημών και Τεχνολογίας της Πληροφορίας της Nanjing (NUIST) της Κίνας.

Η εργασία έγινε πρόσφατα δεκτή προς δημοσίευση στο διεθνές επιστημονικό περιοδικό «Environmental Research Letters» και αναμένεται να συνδράμει τις προσπάθειες του Διεθνούς Οργανισμού Ναυσιπλοΐας (ΙΜΟ) για αυστηροποίηση των ελέγχων στις εκπομπές αέριων ρύπων.

 RThess