Σεξ: γιατί «πουλάει ακόμα» μέχρι σήμερα - Γιατί τόσο σεξ στη διαφήμιση; - THERMISnews.gr

Τελευταία Νέα:

Σεξ: γιατί «πουλάει ακόμα» μέχρι σήμερα - Γιατί τόσο σεξ στη διαφήμιση;


Πηγή εικόνας: John Rocha από το Pexels

“Το σεξ δεν πουλάει γιατί βρίσκεται παντού”, θα μπορούσε κανείς να ισχυριστεί. Και θα μπορούσε κανείς συμφωνήσει με την άποψη του σεξουαλικού υπερκορεσμού, αν ήταν σε θέση να δει την ευκολία του προσβάσιμου υλικού σε σέξι εικόνες, είτε διαδικτυακά, είτε στα κοινωνικά δίκτυα, είτε στα έντυπα, είτε στην πραγματική ζωή και μάλιστα δωρεάν.
Στιγμές χαλάρωσης στην καθημερινότητα

Πηγή εικόνας: Michal Jarmoluk από το Pixabay

Δεν είναι λίγες οι φορές άλλωστε που για να χαλαρώσουμε ύστερα από μια δύσκολη ημέρα, επιλέγουμε να βουλιάξουμε στον αναπαυτικό μας καναπέ, να ανοίξουμε την τηλεόραση και να δούμε την αγαπημένη μας εκπομπή ή τηλεοπτική σειρά. Έλα ντε όμως που βομβαρδιζόμαστε ανελέητα από διαφημιστικά μηνύματα ποικίλης ύλης με τις σέξι εικόνες να οργιάζουν. Το σεξ φοριέται παντού.


Η διαφήμιση ως αναγκαίο κακό…ή καλό;


Πηγή εικόνας: winterseitler από το Pixabay

Όπως και να το κάνουμε, η διαφήμιση είναι στη ζωή μας και δε μπορούμε να την αποφύγουμε. Άλλωστε η διαφήμιση είναι τέχνη. Δεν είναι και τόσο εύκολο να τραβήξεις την προσοχή του τηλεθεατή και να του περάσεις το μήνυμά σου. Γι’ αυτό οι δημιουργικές ομάδες των διαφημιστικών εταιρειών περνούν ώρες και ώρες να σκέφτονται και να συ-σκέφτονται ευφάνταστα μηνύματα για καμπάνιες. Θέλουν να κερδίσουν τα δευτερόλεπτα της προσοχής μας ώστε να μας ενημερώσουν για τα προϊόντα που τους έχουν αναθέσει.


«Προσοχή»: τι δύσκολο πράγμα


Πηγή εικόνας: Pexels από το Pixabay

Και για να λέμε του στραβού το δίκιο αξιοποιούν το κάθε τι που θα τους έδινε προβάδισμα στην προσοχή μας. Για να μην τα πολυλογούμε, το «σεξ» φαίνεται να είναι ένα από εκείνα τα μαγικά χαρτιά που μπορούν να ανοίξουν τους καταναλωτικούς μας ορίζοντες.

Πώς ξεχωρίζει ένα προϊόν από τα άλλα


Πηγή εικόνας: Samad Ismayilov στο Pexels


Σίγουρα υπάρχουν πολλοί τρόποι να λανσάρεις ένα προϊόν ή μια υπηρεσία στην αγορά. Άντε όμως να ξεχωρίσει ένα συγκεκριμένο προϊόν ανάμεσα σε μια τόσο ανταγωνιστική αγορά με μια πλειάδα άλλων παρόμοιων προϊόντων και υπηρεσιών να καραδοκούν εκεί έξω. Γιατί ο καταναλωτής να προτιμήσει το τάδε προϊόν ή την τάδε υπηρεσία; Για να κερδηθεί η προσοχή, χρειάζεται κάτι να τον εντυπωσιάσει. Αν μια διαφήμιση το καταφέρει, θα χαραχτεί το προϊόν της συγκεκριμένης φίρμας στη μνήμη του καταναλωτή, αλλιώς «χάνεται» έναν δυνητικός πελάτη. Και είναι να «χάνεις» πελάτες τις μέρες αυτές; «Π ε λ ά τ ε ς μουυυυ….!» που λέει κι ο Θανάσης Βέγγος.


Διαφημιστικά δυναμικά

Γι’ αυτό και τα διαφημιστικά δυναμικά που έχουν αναλάβει αυτό το δυσχερές αλλά κατά τα άλλα δημιουργικό καθήκον, προσπαθούν να συνδέσουν με ποικίλους τρόπους προϊόντα και υπηρεσίες με τις ανθρώπινες ανάγκες μας και να μας πείσουν ότι το τάδε προϊόν μας αφορά και να μην το περάσουμε στα ψιλά γράμματα. Σίγουρα η «Διαφήμιση» είναι ένα τεράστιο κεφάλαιο και δε θα ασχοληθούμε εκτενώς με αυτό, ούτε με τα μέσα γενικά που χρησιμοποιούν οι διαφημιστές για να μας περάσουν μηνύματα που δυνητικά μας αφορούν.

Γιατί το σεξ πουλάει;


Πηγή εικόνας: StockSnap από το Pixabay

Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι να μάθουμε γιατί οι διαφημιστικές εταιρείες επιλέγουν να χρησιμοποιήσουν σέξι διαφημίσεις για να έλξουν το ενδιαφέρον του καταναλωτή και να τον παρακινήσουν με αυτόν τον τρόπο να επισπεύσει την αγορά του προϊόντος.


Γιατί τόσο σεξ στη διαφήμιση;


Πηγή εικόνας: Madeinitaly από το Pixabay

Ίσως και αυτό, να είναι ένας από τους λόγους που σύμφωνα με μια πρόσφατη μελέτη του Πανεπιστημίου του Οχάιο κατά μέσο όρο, οι άντρες καταλήγουν να το σκέφτονται 34,2 φορές την ημέρα και οι γυναίκες 18,6 φορές την ημέρα (χωρίς να συνυπολογιστούν στην έρευνα οι ώρες του ύπνου). Άρα το σεξ φαίνεται πως κυκλοφορεί ως ανάγκη στους νευρώνες του εγκεφάλου μας.


Η σκέψη για το σεξ δεν αφορά κανέναν


Πηγή εικόνας: Igor Starkov στο Pexels

Κι όμως αφορά τους κινητήριους μοχλούς της διαφήμισης και της κατανάλωσης. Το ότι άντρες και γυναίκες σκέφτονται το σεξ συστηματικά, δείχνει στα δημιουργικά δυναμικά των διαφημίσεων να χρησιμοποιήσουν το συναίσθημα που δημιουργεί η ανάγκη για σεξ και να το συνδέσουν με τα προϊόντα τους. Συνεπώς μέλημα των διαφημιστών είναι να ζευγαρώσουν ένα σέξι άτομο (συνήθως κάποιο μοντέλο) με το προϊόν τους για να προσελκύσουν το ενδιαφέρον του καταναλωτή, που μέσα του ήδη υπάρχει το σεξ ως ανάγκη που ζητά ικανοποίηση.

Αυτό το σέξι που θέλω…


Πηγή εικόνας: Pexels από το Pixabay


Έχει διαπιστωθεί ότι οι ερεθιστικές διαφημίσεις μπορούν να παρακινήσουν σε αγορές χωρίς να προηγηθεί αναλυτικότερη σκέψη για τα χαρακτηριστικά του προϊόντος. Αν μάλιστα, το προϊόν δεν είναι παράλογα ακριβό, ακόμα λιγότερη η σκέψη για να ανασταλθεί η αγορά. Η ερεθιστική εικόνα δηλαδή, πετυχαίνει το στόχο της να σπρώξει τον άνθρωπο σε κατανάλωση. Έτσι, αγοράζοντας ένα προϊόν που συνδέεται με το σεξαπίλ θα κατευνάζεται η ανάγκη του. Δηλαδή, ο καταναλωτής χρησιμοποιώντας το συγκεκριμένο προϊόν θα έλκει ή θα νιώθει περισσότερο σέξι στη ζωή του.


Σέξι κι όποιος αντέξει…


Πηγή εικόνας: Daria Rem στο Pexels

Συνεπώς μια σέξι διαφήμιση φέρνει σε διέγερση όλες εκείνες τις περιοχές του εγκεφάλου που ωθούν τον άνθρωπο να δράσει παρορμητικά. Οι περιοχές του εγκεφάλου που είναι υπεύθυνες για το «φιλτράρισμα» όσων βλέπουμε και ακούμε παρακάμπτονται εντελώς. Άρα, μπροστά στην παρόρμηση μειώνονται οι αναστολές… η ορθολογική σκέψη υποχωρεί και ο αυτοέλεγχος βρίσκεται στην ανυπαρξία.

Μου τη δίνει το τόσο σέξι…



Από κάτι τέτοιο προήλθε και η έκφραση «το σεξ πουλάει», αν και ομολογουμένως υπάρχουν σέξι διαφημίσεις που δεν ενθουσιάζονται όλοι να δουν. Επειδή το σεξ είναι ένα περίπλοκο ζήτημα, αυτό που αρέσει σε κάποιους και το θεωρούν σέξι, να μην αρέσει σε κάποιους άλλους που μπορεί να το θεωρήσουν χυδαίο και προσβλητικό. Έτερον, εκάτερον.

Είναι το σεξ τόσο απολαυστικό που πρέπει τα πάντα στη διαφήμιση να συνδέονται με αυτό για να υπάρχει κατανάλωση;


Πηγή εικόνας: calibra από το Pixabay


Το σεξ, όπως το φαγητό, το νερό, ο ύπνος και η γενικότερη ασφάλειά μας είναι θεμελιώδεις ανάγκες της αυτοσυντήρησης αλλά και της αναπαραγωγής μας. Αυτές οι ενστικτώδεις ανάγκες είναι πρωταρχικές για την επιβίωση του είδους μας. Το σεξ, όμως είναι ένα μυστηριακό φαινόμενο καθότι απαιτεί τη συνδρομή πολλών αισθήσεων μαζί και μας δημιουργεί παράλληλα, αισθήματα οικειότητας, τρυφερότητας και αγάπης. Είναι κάτι έμφυτο και βαθιά ανθρώπινο. Μια φυσική αλλά και μια ψυχολογική διαδικασία.

Πηγή εικόνας: StockSnap από το Pixabay

Έτσι, καθώς μια σεξουαλική εικόνα δημιουργεί ευχάριστα συναισθήματα, ο άνθρωπος από τη φύση του ρυθμισμένος να επιλέγει το δρόμο της ευχαρίστησης, επιλέγει προϊόντα που του δημιουργούν θετικά συναισθήματα κι όχι αρνητικά. Τα διαφημιστικά δυναμικά αξιοποιούν το σεξ ως εργαλείο δημιουργίας θετικών συναισθημάτων είτε προς τον εαυτό μας, είτε προς τις σχέσεις μας είτε προς τη ζωή μας γενικότερα. Θέλουν να δημιουργήσουν μια συναισθηματική μνήμη ανάμεσα σε εμάς και το προϊόν και να μας κάνουν να φανταστούμε μια βελτίωση της ποιότητας ζωής μας, αν το εντάξουμε στην καθημερινότητά μας.

Γιατί επιλέγουν σέξι μοντέλα στις διαφημίσεις;


Πηγή εικόνας: TRƯƠNG QUÂN από το Pixabay

Όπως και να το κάνουμε, άλλο είναι να βλέπεις ένα αυτοκίνητο σκέτο και μια φωνή να σου αραδιάζει όλα τα πλεονεκτήματα αγοράς του κι άλλο να βλέπεις το μοντέλο με τα ανοιχτά, λεπτά, καλλίγραμμα πόδια, να βγαίνει από το αμάξι φορώντας ένα εφαρμοστό φόρεμα, να χαϊδεύει με τις άκρες των δαχτύλων της τις καμπύλες του αυτοκινήτου και να σημαδεύει με κόκκινα φιλιά το μπροστινό παρμπρίζ. Η πρώτη εικόνα δε δημιουργεί συναίσθημα ενώ η δεύτερη αφήνει το συναισθηματικό της αποτύπωμα κι όταν θελήσεις να αγοράσεις αυτοκίνητο, θα είναι και το πρώτο που θα θυμηθείς για τους ευνόητους λόγους.


Πηγή εικόνας: TRƯƠNG QUÂN από το Pixabay


Διαφημιστική προσπάθεια για ομαλοποίηση του σέξι…

Πηγή εικόνας: Efes Kitap από το Pixabay

Για να θεωρηθεί ένα διαφημιστικό μήνυμα επιτυχημένο χρειάζεται να υπάρχει μια βαθύτερη κατανόηση των ανθρώπινων αναγκών. Χρειάζεται, τα διαφημιστικά δυναμικά να χωρέσουν στα παπούτσια μας και να περπατήσουν τη ζωή μας. Να δουν τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε και να δώσουν τη δική τους λύση στα προβλήματά μας. Οι εταιρίες ψάχνοντας τον τρόπο να συνδεθούν με τον ψυχισμό μας για να καλύψουν τα προϊόντα τους τις ανάγκες μας, ανακάλυψαν ότι το σέξι πουλάει. Το σεξ είναι ένας τρόπος…μαζικής πώλησης αγαθών γιατί μας αφορά όλους. Υπάρχει μέσα μας και βρίσκει έδαφος να καλλιεργηθεί ακόμα περισσότερο…

Γιατί αγοράζουμε προϊόντα με κινητήριο μοχλό μια σέξι εικόνα;



Πηγή εικόνας: Pexels από το Pixabay



 Μαρία Πολίτη
 στο MAXMAG