Που θα "κλειδώσει" η Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη μετά την αντίδραση του Θ.Παπαδόπουλου ?
Η άτυπη, πλην όμως υπαρκτή, ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη, που βρίσκεται στο δήμο Πυλαίας – Χορτιάτη, αποτελεί ένα υπερδεκαετές πρόβλημα, καθώς η λειτουργία της και δημιουργεί περιβαλλοντικά ζητήματα στο Θερμαϊκό και επιπλέον δεν εξυπηρετεί τους σχεδιασμούς του δήμου και την ανάπτυξη της περιοχής, η οποία είναι προνομιακή και συγκεντρώνει πολλές εμπορικές δραστηριότητες και κόσμο, αλλά έχει ως «ξέμπαρκο» ένα καρνάγιο, που συνιστά μείζον θέμα για την ασυνέχεια και την προοπτική του παραλιακού μετώπου.
Εδώ και δεκαετίες έχει αναγνωριστεί η ανάγκη να απομακρυνθούν τα ναυπηγεία από εκείνη την περιοχή, προκειμένου να υλοποιηθεί ο σχεδιασμός του δήμου και να υπηρετηθούν οι προβλέψεις του γενικού πολεοδομικού σχεδίου. Και για να λειτουργήσουν οι επιχειρήσεις σε έναν πιο οργανωμένο χώρο, με καλύτερες εξυπηρετήσεις και με πιο σοβαρές συνθήκες, που δε θα ρυπαίνουν.
Επί χρόνια το βλέμμα των αρμοδίων ήταν στραμμένο στα δυτικά. Είχε προταθεί η λύση της περιοχής του Δενδροποτάμου και του Καλοχωρίου, για να μεταφερθεί η ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη και να πάψουν να υφίστανται ζητήματα νομιμότητας. Οι όποιες προσπάθειες επαναχωροθέτησης έπεσαν στο κενό κι έτσι τα ναυπηγεία παρέμειναν στο χώρο δίπλα από τη ΒΙΑΜΥΛ χωρίς να έχει βρεθεί σοβαρή εναλλακτική.
Αυτή την εναλλακτική λύση επιχείρησαν οι μελετητές του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου να βρουν, κοιτάζοντας... ανατολικά. Πρότειναν ως χώρο για τη δημιουργία μιας νόμιμης και λειτουργικής ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης, στην έκταση που διαθέτει ο δήμος Θέρμης, λίγο πιο ανατολικά από τη σημερινή θέση στο παραλιακό μέτωπο (ανάμεσα στο αεροδρόμιο και την Περαία).
Η πρώτη φάση της μελέτης, που παρουσιάστηκε χτες, προβλέπει «χωροθέτηση Ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης Κεντρικής Μακεδονίας ανάλογης δυναμικότητας με τις αντίστοιχες εγκαταστάσεις που λειτουργούν εκτός θεσμικού και αδειοδοτικού πλαισίου στο παραλιακό μέτωπο του Δήμου Πυλαίας –Χορτιάτη», στη συγκεκριμένη έκταση. Η πρόταση είναι να γίνει η ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη δίπλα στις υπό πιθανή παραχώρηση εκτάσεις στην Αλεξάνδρεια Ζώνη Καινοτομίας.
Η πρώτη αυτή φάση του Ειδικού Χωρικού δόθηκε στους δήμους για να κάνουν τις παρατηρήσεις τους και να συγκροτηθεί μετά τη σχετική διαβούλευση το συνολικό σχέδιο, για να προχωρήσει η δεύτερη φάση.
Ωστόσο, η αντίδραση του δημάρχου Θέρμης, Θεόδωρου Παπαδόπουλου, στην πρόταση των μελετητών ήταν άμεση.
Η πρώτη φάση της μελέτης, που παρουσιάστηκε χτες, προβλέπει «χωροθέτηση Ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης Κεντρικής Μακεδονίας ανάλογης δυναμικότητας με τις αντίστοιχες εγκαταστάσεις που λειτουργούν εκτός θεσμικού και αδειοδοτικού πλαισίου στο παραλιακό μέτωπο του Δήμου Πυλαίας –Χορτιάτη», στη συγκεκριμένη έκταση. Η πρόταση είναι να γίνει η ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη δίπλα στις υπό πιθανή παραχώρηση εκτάσεις στην Αλεξάνδρεια Ζώνη Καινοτομίας.
Η πρώτη αυτή φάση του Ειδικού Χωρικού δόθηκε στους δήμους για να κάνουν τις παρατηρήσεις τους και να συγκροτηθεί μετά τη σχετική διαβούλευση το συνολικό σχέδιο, για να προχωρήσει η δεύτερη φάση.
Ωστόσο, η αντίδραση του δημάρχου Θέρμης, Θεόδωρου Παπαδόπουλου, στην πρόταση των μελετητών ήταν άμεση.
Ο κ. Παπαδόπουλος είπε ότι η χωροθέτηση της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης εκεί είναι αντίθετη με την αναπτυξιακή προοπτική που θέλει να δώσει ο δήμος του στη μικρή έστω έκταση που διαθέτει στο παραλιακό μέτωπο και με εμφατικό τρόπο τόνισε ότι δεν μπορεί να γίνει δεκτή αυτή η δραστηριότητα εκεί.
Τη λύση και μάλιστα άμεσα έδωσε ο δήμαρχος Θερμαϊκού, Γιώργος Τσαμασλής. Ο κ. Τσαμασλής είπε πως τα ναυπηγεία είναι ευπρόσδεκτα στο δήμο Θερμαϊκού, στο Αγγελοχώρι.
Τη λύση και μάλιστα άμεσα έδωσε ο δήμαρχος Θερμαϊκού, Γιώργος Τσαμασλής. Ο κ. Τσαμασλής είπε πως τα ναυπηγεία είναι ευπρόσδεκτα στο δήμο Θερμαϊκού, στο Αγγελοχώρι.
Και μάλιστα, ο ίδιος σημείωσε ότι ο χώρος έχει βρεθεί και μπορεί με ασφάλεια να φιλοξενήσει τη ναυπηγο-επισκευαστική ζώνη, που θα μπορεί να λειτουργήσει με άνεση για τις επιχειρήσεις, με ασφάλεια για τα πλοία που χρήζουν επισκευής και με απόλυτο σεβασμό στο περιβάλλον, χερσαίο και θαλάσσιο.
Μάλιστα, όπως τόνισε ο κ. Τσαμασλής, στο δήμο Θερμαϊκού ελλιμενίζεται ένας από τους μεγαλύτερους στόλους αλιευτικών στην Ελλάδα κι έτσι βολεύει και τα ναυπηγεία και τα πλοία να λειτουργήσει εκεί μια τέτοια δραστηριότητα.
Για τις επιχειρήσεις που σήμερα λειτουργούν στον... αέρα ή με... ανοχή είναι μια σωτήρια λύση, διασφαλίζοντας τη ζητούμενη επί χρόνια νομιμότητά τους. Ενώ εξυπηρετούνται και οι αναπτυξιακοί σχεδιασμοί της περιοχής (μαρίνα δήμου Πυλαίας – Χορτιάτη, σχέδια Δήμου Καλαμαριάς, Θέρμης, αλλά και αγροκτήματος ΑΠΘ).
Το σημαντικό είναι ότι αμέσως συμφώνησαν τόσο ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, όσο και οι μελετητές σε αυτή την προοπτική, με αποτέλεσμα να φαίνεται για πρώτη φορά εδώ και δεκαετίες ότι υπάρχει προοπτική λύσης ενός προβλήματος, που φάνταζε άλυτο για τη Θεσσαλονίκη.
Τη λύση του Αγγελοχωρίου θα εξετάσουν μετά τη λήξη της διαβούλευσης οι μελετητές και θα καταθέσουν την πρότασή τους στη δεύτερη και τελευταία φάση του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου, που θα προωθηθεί για την έκδοση Προεδρικού Διατάγματος.
Το σημαντικό είναι ότι αμέσως συμφώνησαν τόσο ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, όσο και οι μελετητές σε αυτή την προοπτική, με αποτέλεσμα να φαίνεται για πρώτη φορά εδώ και δεκαετίες ότι υπάρχει προοπτική λύσης ενός προβλήματος, που φάνταζε άλυτο για τη Θεσσαλονίκη.
Τη λύση του Αγγελοχωρίου θα εξετάσουν μετά τη λήξη της διαβούλευσης οι μελετητές και θα καταθέσουν την πρότασή τους στη δεύτερη και τελευταία φάση του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου, που θα προωθηθεί για την έκδοση Προεδρικού Διατάγματος.